اعتبار موجود نیست

گروه بازرگانی - روابط عمومی سازمان توسعه تجارت به انتقاد رییس کنفدراسیون صادرات از بلاتکلیفی جوایز صادراتی واکنش نشان داد.

در جوابیه روابط عمومی سازمان توسعه تجارت آمده است: «این سازمان براساس اهداف و ماموریت‌های خود، توسعه صادرات غیرنفتی کشور را در دستور کار دارد و بر همین اساس ارائه حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از صادرات را به منظور توسعه حضور شرکت‌ها، محصولات و خدمات صادراتی کشور در بازارهای هدف، ضروری می‌داند. علی‌هذا با توجه به اینکه در سال جاری اعتباراتی در خصوص جوایز و مشوق‌های صادراتی در اختیار این سازمان قرار نگرفته است، بنابراین پرداخت معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان محترم تاکنون امکان‌پذیر نشده است.

این سازمان کماکان پیگیر جذب منابع و اعتبارات مورد نیاز جهت پرداخت مشوق‌های صادراتی (ازجمله سهام شرکت‌های دولتی قابل واگذاری) نیز است که در صورت حصول نتیجه به کلیه صادرکنندگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به گزارش دنیای اقتصاد، طی چند ماه اخیر به دنبال دیرکرد در پرداخت جوایز صادراتی وعده داده شده، انتقادهای زیادی به روند اعطای این تسهیلات و همچنین دیرکرد در پرداخت‌ها مطرح شده است.

چندی پیش نیز علاه بر عسگراولادی، دبیر کل اتاق تعاون ایران از تامین نشدن منابع مورد نیاز برای پرداخت معوقات جوایز صادراتی انتقاد کرد. بر اساس وعده مسوولان قرار است مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان جوایز صادراتی به صادرکننده‌هایی که متقاضی دریافت این جوایز و همچنین واجد شرایط هستند پرداخت شود تا از یک سو فعالان اقتصادی به صادرات بیشتر ترغیب شوند و از سوی دیگر رقابت بین صادرکننده‌ها بیشتر شود.

البته اواخر سال گذشته نیز رییس‌جمهور دستور داد تا جوایز صادراتی تا اردیبهشت امسال پرداخت شود، اما هنوز معوقات این جوایز به دست صادرکننده‌ها نرسیده است. به گفته صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر بازرگانی کمک نقدی به صادرکنندگان بخشی از بسته حمایتی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها است که جوایز صادراتی را نیز در بر می‌گیرد، البته برخی از منتقدان از جمله رییس کنفدراسیون صادرات ایران این جوایز را ناکارآمد می‌دانند.

با این حال سازمان توسعه تجارت تصریح کرده است که در حال حاضر تنها مشکل در پرداخت جوایز صادراتی نبود اعتبار کافی است.