بازگشت پارچه فروشان به بازار

گروه بازرگانی - روز گذشته خبرگزاری «ایرنا» از گشایش بازار پارچه فروشان تهران پس از برگزاری جلسه‌ای با اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد. به نظر می‌رسد تهدید رییس سازمان امور مالیاتی در کنار رایزنی نمایندگان پارچه فروشان و پذیرش درخواست چند تن از نمایندگان مجلس، منجر به تجدید نظر اعتصاب‌کنندگان بازار در شیوه اعتراضی آنها شده است. علی عسگری اعتراض پارچه فروشان را «بهانه‌گیری» نامیده و به آنها هشدار داده بود که در صورتی که تا پایان شهریورماه جاری اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند تا ۵/۲ برابر جریمه خواهند شد. بادامچیان که از چهره‌های ذی‌نفوذ بازار و اصناف سنتی محسوب می‌شود روز دوشنبه در بازار تهران حاضر شد و در جلسه‌ای که با معتمدان بازار داشت، قول داد در مدت ۱۰ روز مشکلات به وجود آمده برای صنف پارچه برطرف شود.

مهدی محسنی یکی از بازاریان تهران به «ایرنا» گفته است: بادامچیان از اعضای صنف پارچه بازار تهران خواست با باز کردن مغازه‌های خود به وی (بادامچیان) این امکان را بدهند تا از حق آنها در دولت دفاع کند. پیش از این رییس شورای اصناف اعلام کرده بود که این شورا دیگر اعتراض پارچه‌فروشان را در نهادهای قانونی پیگیری نخواهد کرد.

برخی نمایندگان مجلس نیز در واکنش به این اعتراض خواستار لغو پروانه کسب معترضان شده بودند.

در این میان عبدالله ترابی، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: ادامه تحصن و اعتراض پارچه فروشان غیرقابل قبول است و دولت به طور حتم زیر بار حرف و خواسته زور این صنف نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه پرداخت‌کننده اصلی مالیات بر ارزش افزوده مصرف‌کننده و مردم هستند، افزود: چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده را سرانجام مردم و مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند؛ بنابراین دلایل اعتراض پارچه‌فروشان مشخص نیست.

اعتصاب صنف پارچه و قماش، بخش‌های مختلف این صنف از جمله تولید‌کنندگان و فروشندگان پارچه‌های پرده‌ای و ملافه‌ای، لباس کار، روپوش مدارس و مانتو، پارچه‌های جین، فاستونی، چادری، آستری و پارچه‌های خارجی را در بر می‌گیرد؛ پاساژها و سراهای مرتبط با این صنف، با خاموش کردن چراغ‌ها یا پایین کشیدن کرکره‌های خود در این اعتصاب شرکت کردند که با توجه به تصمیم روز گذشته نمایندگان و معتمدان بازار و نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که آرامش به این بازار مهم پایتخت باز گردد.