واکنش یک فعال بخش خصوصی به نامزدهای دبیرکلی اتاق ایران

گروه بازرگانی- یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در واکنش به کاندیدا‌های مطرح دبیر کلی در اتاق ایران گفت: چرا برای دبیر کلی بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی یا به قولی تشکل تشکل‌ها دبیر کل را از میان دولتیان بر می‌گزینید؟ فرهاد فزونی با طرح این سوال که«آیا واقعا کیسه بخش خصوصی این قدر خالی است؟» موضوع را از زاویه دیگری بررسی کرده و نوشته است: اگر چنین است و برای گرداندن اتاق خود ناچاریم دولتمردان را به میدان بیاوریم چرا انتظار داریم دولت کار‌های خودش و بخش خصوصی را به ما بسپارد؟

فزونی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین علت ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این بود که تفکرات و دیدگاه‌های دولتی نمی‌تواند اقتصاد این کشور را شکوفا کند و کار اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود، تصریح کرد: هرگز کسی نگفته که مدیران دولتی افرادی ناتوان هستند.

او اضافه کرده است: چارچوب فکری مدیران دولتی در محیطی نضج گرفته که با دیدگاه‌های بخش خصوصی و اقتصاد آزاد رقابتی تفاوت دارد. پس مدیر بخش خصوصی باید از جنس خودش باشد.

فزونی بر این عقیده است که ساختار اتاق ایران بدون شک نیاز به بازبینی و مهندسی دوباره دارد و اینکه شخصی را با دو یا سه کارمند «مدیر کل» بنامند، پاسخگوی احتیاجات بخش خصوصی نخواهد بود.

فزونی در ادامه می‌گوید: همین «مدیر کل» نامیدن مسوولان اتاق ایران نشان از حاکمیت تفکر دولتی بر بخش اجرایی اتاق ایران دارد. بخش خصوصی کار و تلاش لازم دارد چه فرقی می‌کند که انجام‌دهنده آن مدیر باشد یا مدیر کل. آیا عده‌ای را مدیر کل نامیدن چرخه کار‌ها را کند نمی‌کند؟ آیا در بخش خصوصی هم باید وزن کشی مناصب را داشته باشیم یا این روند موروثی به بخش دولتی است؟

یادآور می‌شود که عملکرد جواد مصدقی، دبیرکل فعلی اتاق ایران با انتقاد بسیاری از فعالان بخش خصوصی رو‌به‌رو بوده و محمد نهاوندیان در پی این انتقادات تصمیم به تغییر وی گرفته است.