ایران آماده مذاکره با گروه کاری WTO

وزیر بازرگانی از نهایی شدن پاسخ سوالات گروه کاری سازمان تجارت جهانی و ارسال آن در آینده‌‍ای نزدیک به این سازمان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ایران آماده مذاکره با گروه کاری خود در این سازمان است.

به گفته مهدی غضنفری کارگروهی متشکل از وزرای مربوطه، اختیار دارند که به نیابت از دولت این پاسخ‌ها را بررسی کرده و در آینده‌ای نزدیک به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال کنند. براین اساس، مصوبات کارگروه تشکیل شده به عنوان مصوبه دولت تلقی می‌شود. وی تصریح کرد: در مورد رییس گروه کاری ایران در این سازمان هنوز اقدام خاصی انجام نشده و تمرکز اصلی بر تهیه پاسخ سوالات بوده، این درحالی است که در رابطه با گزارش رژیم تجاری ایران، ۷۰۰ سوال مطرح شده بود.

غضنفری ادامه داد: وزرای بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، کار و امور اجتماعی و نیز معاونان حقوقی و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و رییس کل بانک مرکزی اعضای کارگروه هستند.

به گفته وزیر بازرگانی، در پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده، عزت و اقتدار، حکمت و مصلحت و اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک اصل ملی مدنظر بوده است.

وی همچنین در مورد سرنوشت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بعد از ادغام نیز گفت: بر این اساس در فرآیند ادغام، موضوع هدایت پروژه ملی الحاق به سازمان جهانی تجارت که هم‎اکنون به عهده وزارت بازرگانی است عینا به وزارتخانه جدید منتقل می‎شود؛ ضمن اینکه هماهنگی‎های لازم در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت همچون گذشته ادامه یافته و صرفا نحوه این هماهنگی‎ها تغییر می‌‌کند.

غضنفری گفت: در عین حال، به جای انجام هماهنگی‎های خارج وزارتخانه‎ای در زمینه‎های مرتبط با صنایع در پروژه الحاق، با واحدهای داخلی در وزارتخانه جدید رایزنی و هماهنگی صورت می‎گیرد، اما از بعد استراتژی و سیاست‎گذاری، همان طوری که بارها تاکید شده، محصولات این ادغام باید صادرات صنعتی باشد و بر این اساس، راهبرد ایران در پیگیری الحاق به WTO مبتنی بر استراتژی توسعه صادرات است و ادغام با این راهبرد به صورت کامل سنخیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که تشکیلات یکپارچه‎ای صنعت و معدن و تجارت را مدیریت کند، در مذاکرات الحاق که بحث تعیین مواضع مذاکراتی به تفکیک بخش‌ها و کالاهای صنعتی مورد توجه خواهد بود، این موضوع اهمیت زیادی در تسهیل فرآیند الحاق پیدا می‎کند. به طور کلی ادغام این دو وزارتخانه با فرآیند الحاق کشورمان به WTO انطباق دارد، هر چند در این گونه تصمیمات نباید حفظ منافع ملی و صیانت از اشتغال و تولید داخلی فدای اتخاذ یک پرستیژ بی‌محتوا شود؛ اما به هر حال، تولیدات صنعتی و معدنی باید در مقابل فشارهای خارجی حمایت شوند.

یادآور می‌شود که در مهرماه سال ۸۸، هیات‌وزیران وزارت بازرگانی را به عنوان نماینده تام‌الاختیار ایران برای ارسال گزارش رژیم تجاری کشور به WTO انتخاب کرد. بر این اساس گزارش رژیم تجاری ایران در اواخر آبان ماه همان سال از طریق وزارت امور خارجه به طور رسمی به مدیرکل سازمان جهانی تجارت در ژنو تحویل داده شد که با این روند، ایران رسما وارد فرآیند الحاق به سازمان WTO شد.

تا اینکه در اسفند ماه سال ۸۸ نخستین مجموعه که مشتمل بر حدود ۷۰۰ سوال بود از سوی کارگروه کاری الحاق ایران به این سازمان، به وزارت بازرگانی ارسال شد.

در عین حال، وزارت بازرگانی پس از دریافت سوالات با تشکیل یک کارگروه ویژه ضمن بررسی و طبقه‌بندی موضوعی سوالات و تفکیک سوالات متناسب با وظایف قانونی هر دستگاه، به منظور تهیه پاسخ، آن را به ۵۶ دستگاه مرتبط ارسال کرد.