صادرات چین به ایران «استاندارد» می‌شود

گروه بازرگانی - نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین از امضای توافق‌نامه‌ای بین سازمان استاندارد ایران و سازمان بازرسی کالاهای چین خبر داد که بر اساس آن از ۱۰ آذر ماه سال‌جاری کشور چین استاندارد‌های اجباری برای صادرات کالا به ایران را رعایت خواهد کرد تا کالاهای غیرکیفی به ایران صادر نشود. مجیدرضا حریری با بیان اینکه از این پس بازرسی در مبدا کالاهایی که از ایران به چین یا از چین به ایران صورت می‌گیرد، انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کالاهای وارداتی از چین بدون نقص و عیب هستند، اما در بخش کالاهای غیرکیفی آدم‌های غیرحرفه‌ای باعث بدنام‌شدن کالای چینی می‌شوند.

یادآور می‌شود که سهم کالاهای چینی در واردات ۷/۱۳ میلیارد دلاری بهار امسال، ۱/۱۱ درصد بوده که این کشور را پس از امارات‌متحده عربی در جایگاه دوم شرکای وارداتی ایران قرار می‌دهد. از سوی دیگر به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم کیفیت سازمان استاندارد، در کشور چین با هر کیفیتی که کالا بخواهیم وجود دارد. بخشی از این کالاها به کشورهای پیشرفته صادر می‌شوند و اجازه‌ صادرات کالاهای غیرکیفی به این کشورها داده نمی‌شود.

کاظمی گفت: کشور چین چهار هزار و ۶۰۰ ردیف تعرفه دارد که برای صادرات مشمول این استاندارد هستند، ولی با توجه به سیاست تجاری خود این کار را فقط برای کشور‌های پیشرفته انجام می‌دهد. کاظمی در ادامه اظهار کرد: در مقابل، کشور چین برای کشور‌هایی که امکان خرید کالاهای مرغوب را ندارند، اجازه‌ صادرات همه نوع کالا را می‌دهد و همین موضوع باعث شده یک دید منفی نسبت به کالاهای چینی در ایران به وجود آید. وی مشکل دیگر تجارت با چین را این‌گونه بیان کرد: هرکسی بدون اینکه تخصصی در تجارت داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد.