بازار عراق در دست ترکیه و چین

گروه بازرگانی - مدیر مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ شرکت ایرانی در بازار عراق فعالیت دارند، گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته هفت میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال‌جاری به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. مظفر اخوان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران، با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ شرکت ایرانی در کشور عراق فعالیت اقتصادی دارند، ادامه داد: نیاز بازار فعلی عراق بیشتر از کشورهای چین و ترکیه تامین می‌شود، در حالی که تا چند سال پیش بخش قابل‌توجهی از نیاز مصرفی کشور از طریق ایران تامین می‌شد.

وی در خصوص محدودیت‌های تجاری بین ایران و عراق خاطرنشان کرد: اکثر کالاهایی که در چین تولید می‌شود در واقع محصول کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی است که خط تولید آنها به کشور چین منتقل شده است، دلیل این امر هم استفاده از نیروی کار ارزان برای کاهش قیمت تمام شده کالا و عرضه کالای با کیفیت مطلوب و با قیمت پایین در بازارهای هدف است.

اخوان با اشاره به اینکه در حال حاضر دو شرکت فرانسوی و سوئیسی مکلف به ارزیابی کیفی تمام محصولات و کالاهای وارداتی به عراق هستند، تصریح کرد: تنها کالاهایی توسط تجار و بازرگانان داخلی و خارجی وارد مرزهای عراق خواهد شد که از شرکت‌های ارزیابی مورد بحث تائیدیه استاندارد بگیرد.

به گفته اخوان، بر اساس توافقات دو کشور مقرر شده است ۱۰ هزار متر زمین برای احداث مرکز تجاری ایران در سلیمانیه در اختیار اتاق تعاون مرکزی قرار گیرد.

و اما به نظر می‌رسد که با گشایش یک گمرک مرزی جدید میان ترکیه و عراق، مناسبات تجاری این دو کشور رو به فزونی گذارد. عراق بعد از آلمان، انگلستان و ایتالیا، چهارمین بازار بزرگ صادراتی ترکیه در سال ۲۰۱۰ بود. به گزارش پایگاه «zaman» ارزش صادرات کالا از ترکیه به عراق طی دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ هفتصد درصد رشد کرده و از ۷۱۸ میلیون دلار به ۶ میلیارد دلار رسیده است، در همین مدت ارزش صادرات عراق به ترکیه (عمدتا نفت خام) از ۸۴ میلیون دلار به ۴/۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.