به‌گزارش روابط‌‌‌‌‌‌‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت سیدعلی امامی درخصوص ظرفیت‌های ایران در ترانزیت خارجی گفت: رشد ۵۰‌درصدی ترانزیت خارجی در نیمه اول امسال اتفاق ارزشمندی است، اما با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورمان دارد این میزان رشد برای هدف‌‌‌‌‌‌‌های سال‌های گذشته ما بوده‌است؛ البته ما منابع و ظرفیت‌های زیادی داریم، اما چون برنامه‌ریزی نداریم از این ظرفیت‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم. وی ادامه‌داد: مطالعه‌‌‌‌‌‌‌ای که در سازمان توسعه‌تجارت انجام‌شده حدود ۸‌میلیون تن ‌بار در کشور‌‌‌‌‌‌‌های آسیای‌میانه و روسیه وجود دارد؛ یعنی‌ بار غلاتی که می‌تواند از مسیر ایران عبور کند، اما به علت نبود زیرساخت‌ها این اتفاق رخ نداده‌است.

امامی تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی امکان بسیار خوبی برای تبدل‌شدن به هاب لجستیک و ترانزیتی دارد. هند به‌عنوان کشور آینده‌دار اقتصادی، چین و روسیه انگیزه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری دارند تا از مسیر امن ایران برای عبور تولیدات خود استفاده کنند. همچنین ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا ایران را به هاب لجستیکی تبدیل کنیم. معاون خدمات تجاری سازمان توسعه‌تجارت با اشاره به راهکار‌‌‌‌‌‌‌های افزایش ترانزیت در کشور افزود: در حال‌حاضر بستر امن و منظمی در کشور وجود دارد، اما باید خطوط منظم ریلی و دریایی ایجاد کنیم تا صاحبان‌کالا بتوانند کالا‌‌‌‌‌‌‌های خود را در تاریخ‌‌‌‌‌‌‌های مشخص از ایران عبور دهند.

همچنین تبدیل شرکت‌های بین‌المللی به شرکت‌های مشترک فراملی جدی‌‌‌‌‌‌‌ترین مساله‌‌‌‌‌‌‌ای است که ما پیگیرش هستیم؛ یعنی اگر قرار است باری از چین به ترکیه و اروپا ارسال‌شود در این مسیر همه کشور‌‌‌‌‌‌‌ها ذی‌نفع شوند و بهره مالی ببرند. وی تصریح کرد: سازمان توسعه‌تجارت در تلاش است با همکاری وزارت راه و گمرک خطوط منظم ریلی و دریایی و همچنین شرکت‌های مشترک بین‌المللی را راه‌اندازی کند و در نهایت وظیفه اصلی سازمان توسعه‌تجارت در این زمینه تشویق صاحبان‌کالا برای عبور از این خطوط منظم است. امامی همچنین درخصوص رقبای کریدوری ایران بیان کرد: با وجود اینکه عراق با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌خواهد رقیب ایران در ترانزیت خارجی باشد و حتی چین که می‌خواهد از طریق پاکستان و افغانستان کریدور جدید ایجاد کند، اما ایران به لحاظ زیرساختی و وجود کریدور‌‌‌‌‌‌‌های شمال-جنوب و شرق-غرب در مقایسه با کشور‌‌‌‌‌‌‌های همسایه قوی‌‌‌‌‌‌‌تر است. سوخت ارزان و ارزش‌افزوده لجستیکی؛ امتیاز‌‌‌‌‌‌‌هایی هستند که کشورمان را بهتر از سایر کشور‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد؛ اما این کفایت نمی‌کند. ما باید توافق‌های راهبردی با کشور‌‌‌‌‌‌‌های جهان ازجمله چین و هند ایجادکنیم.

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه‌تجارت با اشاره به برنامه هفتم در رونق زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور تاکید کرد: برای تقویت کریدور‌‌‌‌‌‌‌ها در برنامه هفتم، ستادی درنظر گرفته‌شده که هدف آن هماهنگ‌کردن ارگان‌ها برای جلوگیری از تصمیم‌های جزیره‌‌‌‌‌‌‌ای است تا گمرک، وزارت راه و وزارت صمت با همگرایی مشکلات را حل کنند. سازمان توسعه‌تجارت در این ستاد که به‌زودی زیرنظر رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد، وظیفه آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی به صاحبان‌کالا را برای استفاده از امکانات دارد و انتقال‌دهنده مشکلات صادرکنندگان به ارگان‌های مربوطه است. وی ادامه‌داد: چند کار بر عهده سازمان توسعه‌تجارت است، از جمله مشوق‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی. ما برای خطوط کشتیرانی پشتیبانی تجارت درنظر گرفتیم تا هزینه‌های‌شان کاهش یابد. برای کارگاه‌های هوایی بخشی از هزینه‌های‌شان را پرداخت می‌کنیم. همچنین برای تقویت ناوگان کشتیرانی تسهیلات درنظر گرفتیم که این کار با همکاری صندوق توسعه‌ملی انجام می‌شود تا شرکت‌ها با دریافت وام ناوگان جدید خریداری کنند.