فرج‌‌‌الله معماری با اشاره به نقش چین در استفاده از صنایع پاک و توسعه انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر و همچنین با توجه به وجود زمینه گسترش انرژی خورشیدی در استان سمنان، گفت: استان سمنان در زمینه ساخت و توسعه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در مقیاس‌‌‌های بزرگ و کوچک توانایی ویژه‌‌‌ای دارد و آماده ورود سرمایه‌گذاران چینی به سرمایه‌گذاری در بخش‌‌‌های مختلف این استان به‌خصوص در حوزه توسعه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی مدرن و با فناوری روز خواهد بود.

رئیس اتاق سمنان در نشست فعالان اقتصادی استان سمنان با حضور سفیر چین در تهران، افزود: فعالان اقتصادی استان سمنان پذیرای انتقال دانش فنی در زمینه ایجاد نیروگاه‌‌‌های تجدید‌پذیر هستند و همچنین از فناوری‌‌‌های نو و تولید انرژی خورشیدی با راندمان بالا و سیستم ذخیره‌‌‌سازی انرژی استقبال خواهند کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: جاده ابریشم به‌‌‌عنوان یکی از مسیرهای تجاری تاریخی مهم، نقش بسیار کلیدی در تبادل کالاها، فرهنگ‌‌‌ها، علوم و مذاهب میان تمدن‌‌‌های مختلف داشت.

وی افزود: جاده ابریشم نقش کلیدی در تبادل ایده‌‌‌ها و فرهنگ‌‌‌ها ایفا کرد و انتشار مذاهب و تبادل علمی نظیر علوم ریاضی، نجوم، پزشکی و فلسفه از طریق این جاده بین تمدن‌‌‌های مختلف به اشتراک گذاشته شد.

معماری با اشاره به اینکه در دنیای مدرن امروز، جاده ابریشم به‌‌‌عنوان نمادی از همکاری و ارتباط بین‌المللی مجددا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: چین در سال‌های اخیر پروژه «کمربند و جاده» را به‌‌‌منظور احیای ارتباطات تجاری و اقتصادی بین آسیا، اروپا و آفریقا از طریق مسیرهای زمینی و دریایی مشابه جاده ابریشم آغاز کرده است. وی افزود: چین با طرح «کمربند و جاده» که به‌‌‌نوعی احیای مدرن جاده ابریشم محسوب می‌شود، در پی توسعه زیرساخت‌‌‌ها، گسترش همکاری‌‌‌های اقتصادی و ایجاد شبکه‌‌‌های تجاری در آسیا، اروپا و آفریقاست.

رئیس اتاق سمنان، پروژه‌‌‌های زیرساختی و حمل‌‌‌ونقل، انرژی و منابع طبیعی، توسعه مناطق اقتصادی ویژه و مناطق آزاد تجاری، فناوری و نوآوری و تحقیقات و توسعه، توسعه پروژه‌‌‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات، کشاورزی و صنایع غذایی، پروژه‌‌‌های مالی و بانکی، توسعه گردشگری و صنعت هتل‌داری را از محورهای مهم و قابل اشاره برشمرد که باید مورد توجه طرفین قرار گیرد.

معماری، طرح «کمربند و جاده» چین را یکی از پروژه‌‌‌های اقتصادی بزرگ جهان برشمرد و گفت: این طرح فرصت‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را برای فعالان بخش خصوصی در حوزه‌‌‌های مختلف ایجاد کرده است که از توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل و انرژی گرفته تا سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و گردشگری را در بر می‌گیرد.

وی افزود: این پروژه به فعالان اقتصادی امکان می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف و بهره‌‌‌برداری از فرصت‌‌‌های جدید، در رشد و توسعه اقتصادی جهان نقش داشته باشند. رئیس اتاق سمنان با اشاره به وجود ۳‌هزار واحد صنعتی و معدنی فعال در این استان و همچنین وجود ۴۰نوع ماده معدنی از ۷۱نوع ماده معدنی موجود در کشور در استان سمنان گفت: این استان به دلیل حضور مردم سخت‌‌‌کوش و پرتلاش در شاخص‌‌‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.

معماری، مهم‌ترین مواد معدنی موجود در استان را نمک و زغال‌‌‌سنگ، مس، سیلیستین و سولفات‌سدیم نام برد و گفت: استان سمنان قطب کشور در تولید ماده معدنی گچ است.

در ادامه، تعدادی از فعالان اقتصادی استان سمنان به بیان مشکلات خود در زمینه‌‌‌ صادرات مواد و کالا و همچنین تامین ماشین‌‌‌آلات و... پرداختند و از سفیر چین خواستند تا واردات ماشین‌‌‌آلاتی را که به دلیل تحریم‌‌‌ها محدود شده بود از سر بگیرند.

سفیر چین در تهران نیز در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از اتاق سمنان جهت اعلام آمادگی برای همکاری با این کشور گفت: بخش زیادی از مشکلات مطرح‌شده توسط تولیدکنندگان استان سمنان به دلیل وجود تحریم‌‌‌هاست و چین ظرفیت لازم برای همکاری با ایران را دارد. زونگ پی وو گفت: چین به افزایش واردات از ایران تمایل دارد.

وی چین را بزرگ‌ترین مقصد صادرات طرف ایرانی عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود در آینده‌‌‌ای نزدیک در جهت گسترش همکاری دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل‌‌‌نظر بیشتری انجام شود.