گروه بازرگانی - سفیر کبیر افغانستان در ایران و نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در نشستی مشترک با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، بر توسعه همکاری‌ها و گشوده شدن هرچه بیشتر درهای بندر چابهار به روی افغان‌ها تاکید کردند. عبید ا... عبید، سفیر کبیر افغانستان در ایران و نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در این نشست، از فعالیت جدی حدود ۵۰۰ شرکت آن کشور در ایران خبر داد و تصریح کرد: یکی از عمده راهکارهای در پیش گرفته شده پیرامون توسعه همکاری‌های دو کشور همسایه ایران و افغانستان، حذف تمام ممنوعیت‌های صادراتی ایران به افغانستان است و باید گفت که اساسا در برهه زمانی کنونی هیچ گونه محدودیتی در تجارت دو کشور ایران و افغانستان وجود ندارد و فضا برای حضور همه جانبه تجار ایرانی و افغانی در عرصه تجارت کالاهای اساسی و مواد اولیه فراهم است.

شهباز یزدانی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز تسریع در ترخیص کالا، تامین ضریب امنیتی بالا برای تجار، وجود خط کشتیرانی منظم، پایین بودن هزینه‌های انبارداری کالا، تخفیف ۵۰ درصدی تعرفه‌های ترجیحی بندر چابهار، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی گسترده دو ساله برای مواد اولیه و کالاها و ماشین آلات تولید شده در ایران، وجود زمین‌های فراوان برای اجاره دادن به تجار، صدور ویزای بلند‌مدت برای فعالان اقتصادی، آزادی صادرات و واردات انواع کالا و در نهایت آزادی خرده فروشی و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی عرضه مستقیم کالا را از مزیت‌های بندر چابهار خواند.

او حجم کنونی ترانزیت کالا از بندر چابهار را سه میلیون تن اعلام و تاکید کرد که ظرفیت و امکان رساندن این رقم به شش میلیون تن وجود دارد.