گروه بازرگانی - روز گذشته چند تن از مدیران اتحادیه‌های تعاونی تولیدی کشور گردهم آمدند تا ادغام وزارت تعاون را در بوته نقد بخش خصوصی قرار دهند. آنها در جمع خبرنگاران به صراحت گفتند: «هدف از مطرح شدن طرح ادغام وزارت تعاون در وزارتخانه جدید کار و رفاه اجتماعی از سوی برخی افراد که عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون هستند، صرفا تیشه زدن به ریشه بخش واقعی تعاون است، اما مطرح‌کنندگان این ادغام بدانند که ما نه تنها اتاق تعاون که خانه خود اتحادیه‌ها و واحدهای تعاونی است را پس می‌گیریم، بلکه تا جایی که از دستمان برمی آید، از مسوولان می‌خواهیم که جلوی ادغام وزارت تعاون که دارنده سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور است را بگیرند تا راه سودجویی افراد پشت پرده این طرح بسته شود.» ادغام برخی وزارتخانه‌ها موضوعی است که با تحلیل‌های متفاوت کارشناسان بخش دولتی و خصوصی همراه بوده است. در این بین، روال معمول کارشناسی روند ادغام وزارتخانه‌های مختلف این است که معمولا بخش دولتی به عنوان موافق و بخش خصوصی به عنوان حامی منتقد ظاهر می‌شود، اما گویی ادغام وزارت تعاون از آن دسته ادغام‌هایی است که در بخش خصوصی نیز با تحلیل‌های متفاوت فعالان این حوزه مواجه شده است.

چنانکه روز گذشته روسای اتحادیه‌های تعاونی‌های تولیدی و صنعتی کشور به گفت‌و‌گو با خبرنگاران نشستند و با محکوم‌کردن موضوع ادغام وزارت تعاون، نمایندگان مجلس و اتاق تعاون ایران را در این خصوص مورد انتقاد جدی قرار دادند.

در این نشست، ‌هادی غنیمی‌فرد، مدیرعامل اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی کشور که بسیار صریح سخن می‌گفت، از سیاست‌های اصل ۴۴ و واگذاری تصدی ۲۵ درصد از اقتصاد کشور در این بخش و تامین مزایایی چون معافیت مالی ۲۵ درصدی و ایجاد بانک توسعه‌ تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌ها، سخن گفت و افزود: با ادغام وزارت تعاون که در مورد آن حتی یه کلمه هم با ما به عنوان اتحادیه تولیدگران بخش تعاون مشورت نکردند، عملا می‌خواهند ریشه‌ تعاون را بخشکانند.

این فعال بخش تعاون تصریح کرد: اتاق تعاون باید درآمد‌هایی که از محل‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه‌های متعدد داشته و در اختیار اعضای هیات‌مدیره خود قرار داده را به طور شفاف اعلام کند.

غنیمی فرد در عین حال در حالی تاکید کرد که بدنه تعاونی‌های کشور به هیچ وجه با ادغام وزارت تعاون موافق نیست و تا زمانی که به نتیجه‌ مورد نظر نرسد، دست از مخالفت نمی‌کشد که چندی پیش، رییس اتاق تعاون به صراحت از زبان تعاونی‌ها عنوان کرد که تعاونی‌ها از تصویب طرح ادغام وزارت تعاون در دو وزارت کار و رفاه خوشحالی دو چندان دارند؛ چرا که این موضوع موجبات افزایش کارآیی بخش تعاون را فراهم می‌کند و دوران امر و نهی و دخالت‌های بی‌حد و حصر وزارت تعاون در امور تعاونی‌ها را هم به پایان می‌رساند.

در واکنش به این اظهارات، مدیران اتحادیه‌های تعاونی‌های تولیدی کشور تاکید کردند که با ادغام وزارت تعاون نه تنها پشتوانه دولتی و چتر حمایتی تعاونی‌ها از آنها گرفته می‌شود، بلکه اتاق تعاون نیز به حیاط خلوت گروه‌های خاص و بی‌اعتماد به بخش تعاون تبدیل خواهد شد.

آنها همچنین با اشاره به اینکه مهلت قانونی فعالیت هیات‌مدیره اتاق تعاون مرکزی تا پایان مردادماه است، یادآوری کردند که مجمع این اتاق باید تا چهارم تیرماه برگزار می‌شد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین واحدهای تعاونی بی‌صبرانه منتظر اعلام تاریخ دقیق مجمع عمومی اتاق تعاون هستند و این‌بار هیچ کاندیدایی خارج از بدنه تعاون به اتاق تعاون راه نخواهد یافت.