امیر یوسفی در آئین سپاس از فعالان ستاد اقتصادی مسعود پزشکیان در زمان انتخابات، افزود: محدود‌شدن مقاصد صادراتی، تاثیر روابط سیاسی بر تجارت، نداشتن اطمینان صادرکنندگان در بستن قراردادهای تجاری ازجمله چالش‌های پیش‌روی رونق صادرات کالا از کشور به‌شمار می‌رود که سبب بالا‌بودن قیمت تمام‌‌‌‌‌شده محصولات کشاورزی شده، قدرت رقابت‌پذیری را در بازارهای کشورهای منطقه سلب‌کرده و سبب گرفتن بازارهای صادراتی توسط کشورهای دیگر شده‌است. وی ادامه‌داد:از طرفی تعهدات ارزی و ارائه‌نکردن راه‌‌‌‌‌حل مناسب، باعث خروج بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور از چرخه تجارت شده و بیم آن می‌رود که تراز تجاری ما به‌‌‌‌‌سرعت تحت‌تاثیر قرار گیرد.

یوسفی نبود راهبردهای مناسب را از چالش‌های بخش کشاورزی برشمرد و گفت: نبود برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت و استمرار نداشتن سیاست‌ها، موجب ناکارآمدی برنامه‌‌‌‌‌ها و اقدامات در توسعه این بخش شده‌است.

وی با بیان اینکه کافی‌نبودن سرمایه‌گذاری و بالا‌بودن نرخ کارمزد، مشکل دیگر بخش کشاورزی است، افزود: با توجه به روند کاهنده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گران‌بودن منابع بانکی برای فعالان این بخش و نبود منابع حاصل از پس‌‌‌‌‌انداز در بین فعالان روستایی، بهبود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد: نبود تعادل سفره‌‌‌‌‌های آب زیرزمینی و ناهماهنگی در برنامه‌های مربوط به آب دیگر چالش پیش‌روی بخش کشاورزی بوده که برداشت‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌رویه از منابع آب زیرزمینی سبب ایجاد پیامدهای اقتصادی ازجمله کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی، تغییر الگوی کشت و کاهش درآمد در بخش کشاورزی شده‌است.

وی ادامه‌داد: از طرفی فشارهای سیاسی به برداشت آب بیشتر، استمرار فعالیت‌های کشاورزی و پایداری بهره‌‌‌‌‌برداران را ازلحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی با تهدید مواجه‌کرده و در تنظیم برنامه‌های کشاورزی و اهداف آن عموما به ظرفیت منابع آبی کشور توجهی نشده‌است، لذا انتظار می‌رود موضوع تامین آب موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

یوسفی یادآور شد: تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی طی سال‌های اخیر دیگر چالش این بخش به‌شمار می‌رود و با توجه به پیامدهای منفی اقتصادی و امنیتی تغییر اقلیمی، اتخاذ سیاست‌های جبرانی و ظرفیت‌‌‌‌‌سازی سازمانی، سیستمی و انسانی توسط دولت به‌منظور کاهش تاثیرات منفی تغییر اقلیم در ایران اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد و بخش‌خصوصی می‌تواند با حفظ فضای کسب‌وکار و منافع در این زمینه موثر باشد.

وی با بیان اینکه نبود حمایت از گسترش خصوصی‌‌‌‌‌سازی بخش کشاورزی یکی از چالش‌های کنونی است، افزود: بیش از ۹۸‌درصد از زمین‌‌‌‌‌های کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی متعلق به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی بوده و در این زمینه انتظار می‌رود که با روش‌های مناسب به گسترش خصوصی‌‌‌‌‌سازی در بخش کشاورزی کمک شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، بالا‌بودن هزینه تمام‌‌‌‌‌شده تولید و ازدست‌رفتن تدریجی مزیت تولید در اغلب محصولات کشاورزی را چالش دیگر پیش‌روی این بخش برشمرد و افزود: با توجه به نقش هزینه تولید در وضعیت مزیت نسبی محصولات کشاورزی و درنظرگرفتن روند تغییرات شاخص تورم تولیدکننده در ایران و جهان، مزیت نسبی تجارت برای بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدشده ایران در سالیان اخیر از بین‌رفته‌است و در صورت تداوم این روند، سبد محصولات صادراتی بخش کشاورزی به‌‌‌‌‌تدریج کوچک‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به نارسایی زنجیره تامین و تعادل نداشتن عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی گفت: ازجمله موارد مهم در زنجیره تامین محصولات کشاورزی، بخش صنایع فرآوری محصولات، چالش مزبور است که طبق بررسی‌‌‌‌‌های صورت‌گرفته، نبود توزیع متوازن صنایع فرآوری در استان‌ها باعث‌شده تا در برخی استان‌ها، ظرفیت صنایع بیش‌‌‌‌‌ازحد مقدار تولیدات و در برخی استان‌ها ظرفیت صنایع فرآوری کمتر از مقدار تولید محصولات کشاورزی باشد. به‌عنوان‌‌‌‌‌مثال از ۳۳کارخانه آرد و ۳۲کارخانه لبنیات در استان گلستان کمتر از ۵۰‌درصد فعال هستند.