هامان هاشمی در میزگرد تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با محوریت چالش‌های بخش کشاورزی استان، از حذف تصمیمات خلق‌الساعه به‌عنوان یکی از مطالبات فعالان بخش تولید یاد کرد و گفت: مشکل صادرکنندگان محصولات کشاورزی را می‌توان تصمیمات خلق‌الساعه دانست که صادرات را ممنوع یا محدود کرده یا یک‌باره تعرفه و عوارض برای صادرات یک محصول کشاورزی وضع می‌کنند؛ این تصمیمات باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند به تعهدات خود پایبند باشند و در رقابت با سایر کشورها، بازار را از دست می‌دهند. تصمیمات خلق‌الساعه درباره صادرات محصولات کشاورزی باعث عدم اعتماد بازار‌های خارجی به تجار ایرانی و ازدست رفتن فرصت‌های خوب صادراتی برای کشور می‌شود که در این مسیر هم تولیدکننده و هم صادرکننده دچار ضرر و زیان می‌شوند و از سوی دیگر کشور‌های خریدار محصول ایرانی زیر بار صادرات و قرارداد‌های ناپایدار نخواهند رفت.

هاشمی قیمت‌گذاری دستوری را یکی دیگر از چالش‌های جدی بخش کشاورزی دانست و افزود: اکنون یکی از معضلات بخش کشاورزی قیمت‌گذاری دستوری است و متاسفانه با توجه به روند اشتباهی که از سوی دولت تحمیل می‌شود، تولیدکننده در نظرگرفته نمی‌شود و چرخه عرضه وتقاضا را برهم می‌زند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌ها راه تنفس بخش خصوصی توسط قیمت‌گذاری دستوری و تصمیم‌گیری‌های دولت بسته شده است، بزرگ‌ترین نگرانی ما همچنان قیمت‌گذاری دستوری است که باید در دولت جدید صدایی رساتر و همسوتر از قبل توسط بخش خصوصی شنیده شود.

هاشمی در ادامه گفت: بخش کشاورزی ایران با وجود مواجهه با مشکلاتی از قبیل خشکسالی، تحریم و اختلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تامین نهاده‌های تولید می‌تواند مزیت صادراتی داشته باشد. وی قانون رفع تعهدات ارزی را مانعی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی دانست و خواستار اصلاح این قانون شد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان گفت: گندم استراتژیک‌ترین محصول ملی ما از حیث تاثیرگذاری در اقتصاد، اشتغال و امنیت غذایی است که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص قیمت‌گذاری خرید آن، در سایر بخش‌ها نیز اثر خواهد داشت؛ ولی تاکنون تغییر نرخ گندم از طرف وزارتخانه به ما اعلام نشده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ملزم است برای محصولاتی که خرید تضمینی دارند قبل از کشت قیمت‌گذاری انجام دهد و اعلام کند اما متاسفانه در سال جاری قیمت خرید تضمینی بعد از کشت گندم اعلام شد. هامان هاشمی با تاکید بر اینکه منافع صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در گلستان با منافع کشاورز گره نخورده است، افزود: تغییر رویه دولت در بخش کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان امری ضروری است و دولت چهاردهم در سریع‌ترین زمان ممکن باید فکری برای حل این موضوعات داشته باشد. رئیس کمیسیون بخش کشاورزی اتاق گرگان در پایان اذعان کرد: مساله کشاورزی با توجه به اینکه به سفره مردم وابسته است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.