سعیدرضا فرزانه- معاون اول ریاست‌جمهوری در نیمه دوم تیرماه همراه با هیات بزرگ تجاری به عراق سفر می‌کند. هدف از این سفر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق عنوان شده است. طی این سفر اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ایرانیان در عراق نیز برگزار می‌شود.

در حاشیه این سفر به چند نکته باید توجه کرد: ۱- ایران برای کمک به ملت عراق تاکنون مبلغ ۲ میلیارد دلار وام کم بهره طولانی مدت اختصاص داده است. از جمله شروط پرداخت وام تخصیص آن به پیمانکاران ایرانی در عراق است.

۲- بنابر گفته مقامات مسوول هنوز این وام به طور کامل توسط شرکت‌های ایرانی جذب نشده است. عمده‌ترین دلیل استفاده نشدن از این وام برای پیمانکاران ایرانی مشکلات به وجود آمده از ناحیه تحریم‌های بانکی و استفاده از ارز واسط بوده است.

۳- بسیاری از پروژه‌هایی که شرکت‌های ایرانی در عراق انجام می‌دهند نیاز بسیار کمی به ارز (در حدود ۱۵درصد از کل مبلغ پروژه) برای خرید تجهیزات دارند و عمده تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌ها در ایران قابل تهیه و تامین است.

۴- گسترش فعالیت‌های شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی در عراق علاوه بر آنکه ظرفیت تولید داخل را فعال کرده و اشتغالزایی را به همراه دارد به توسعه و تحکیم روابط دو جانبه می‌انجامد.

با توجه به موارد گفته شده در صورتی که تخصیص وام در قالب گشایش اعتبارات اسنادی ریالی به خدمات فنی و مهندسی انجام شود با حذف ارز واسط روابط اقتصادی و تجاری ایران با عراق بیش از پیش گسترش خواهد یافت، ضمن اینکه توان و مزیت‌های رقابتی شرکت‌های ایرانی کمتر از آن شرکت کره‌ای نیست که یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری را با دولت عراق به سرانجام رسانده است.

بنابر این پیشنهاد می‌شود که باقی مانده وام دو میلیارد دلاری به عراق به صورت ریالی تخصیص یافته و این موضوع در دستور کار هیات مذکور قرار گیرد.