گروه بازرگانی: رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از تصویب سند راهبردی طرح ملی کاهش قیمت تمام شده در کمیسیون اقتصادی دولت خبرداد و گفت: ‌این طرح به زودی جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. مهدی فتح‌اله در گفت‌وگو با «ایرنا» از این سند به عنوان نقشه راه کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات داخلی نام برد و گفت: این طرح رویکردی مدیریتی است که از ناکارآمدی سیستم‌های تولیدی و خدماتی و تحمیل افزایش قیمت‌ها به مصرف‌کننده نهایی جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: ‌بالا بودن قیمت تمام شده نه تنها توان صادراتی بنگاه‌ها و سهم آنها از بازارهای جهانی را کاهش می‌دهد، بلکه در فضای جهانی شدن و ضرورت کاهش تعرفه‌ها، بقای بنگاه‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند.

به باور فتح‌اله، بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار از عمده‌ترین محورهایی است که در برنامه ملی کاهش قیمت تمام شده به صورت جامع به آنها پرداخته شده است.

وی ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار و رقابت پذیری، ارتقا و بهبود بهره‌وری و اصلاح الگوی‌های تولیدی، مدیریت ظرفیت و ایجاد جریان ارزش زیرساخت‌های تولیدی و تجاری و افزایش قدرت رقابتی و توانمندی بنگاه‌ها را چهار هدف اصلی طرح ملی کاهش قیمت تمام شده برشمرد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه برای اجرای چهار هدف اصلی کاهش قیمت تمام شده پروژه‌‌هایی تعریف شده است، افزود: ‌بخشی از این پروژه‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی است و به بهبود عوامل تاثیرگذار بر بهبود کاهش قیمت تمام شده عوامل خارج از بنگاه کمک می‌کند.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی همچنین گفت: حدود ۳۰ درصد تکنیک‌ها و ابزارهای مقابله با قیمت تمام شده شناسایی و احصا شده و به کارگیری آنها در سطح بنگاه می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید منجر شود.

وی یادآور شد که تمامی‌خدمات تعریف شده در سند راهبردی طرح ملی کاهش قیمت تمام شده توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و وزارت بازرگانی ارتباط میان دو طرف عرضه و تقاضا را برقرار می‌کند.

فتح افزود:‌علاوه بر وزارت بازرگانی، ‌۱۱ وزارتخانه از جمله صنایع، اقتصاد، امور خارجه، راه و ترابری، دادگستری، جهاد کشاورزی، علوم تحقیقات و فناوری و دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی همچون سازمان استاندارد، سازمان ملی بهره‌وری، بانک مرکزی، معاون نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، صداو‌سیما، اتاق‌های بازرگانی و تعاون و... در این برنامه ملی وظایفی را عهده‌دار می‌شوند.