نگرانی بخش خصوصی از ثبات نرخ ارز

اعتقاد ما در اتاق بازرگانی بر این است که برای حمایت از صادرکنندگان نباید نرخ ارز ثابت بماند، چون وقتی تورم دو رقمی‌داریم با ثابت نگه داشتن نرخ ارز شانس حضور در بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم بنابراین فقط دولت است که می‌تواند نرخ ارز را با رقم معمولی ثابت نگه دارد تا صادرکنندگان بتوانند در دراز مدت به فعالیت خود ادامه دهند. احمد پورفلاح، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران در گفت‌و‌گو با «اتاق نیوز» با بیان اینکه نرخ ارز باید در حدی باشد که تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند، تصریح کرد: هم اکنون ارز با نرخ دولتی ۱۲ درصد از نرخ بازار کمتر است، اما عملا بازار کنترل نشده و قیمت ارز هم پایین نیامده است و این امر باعث شد تا عده‌ای سپرده‌های خود را از بانک‌ها بیرون کشیده و به خرید و فروش سودآور دلار بپردازند. به این ترتیب بانک‌ها دچار کمبود منابع مالی شده و به همان نسبت تسهیلات بانک‌‌ها کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان عده‌ای سرمایه‌های خود را به سمت بازار طلا بردند و دولت هر چه طلا عرضه کرد نتوانست تعادلی در بازار برقرار کند و با این کار تنها بازار طلا با بحران مواجه شد بنابراین معتقدم که در این شرایط تولید ناخالص ملی، رشد سرمایه ملی و صادر‌کنندگان لطمه می‌بینند زیرا نمی‌توان به راحتی از کنار نرخ تورم گذشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران ادامه داد: دولت محدودیت‌هایی در پرداخت مطالبات بخش خصوصی دارد به همین دلیل نیز بخش خصوصی نمی‌تواند اقساطش را به موقع پرداخت کند. لذا پول به بانک نمی‌رسد و وقتی پول به بانک نرسد مشکل ایجاد می‌شود و این مساله مثل یک زنجیر به هم پیوسته به سایر بخش‌ها منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که باید بنگاه‌های اقتصادی رشد کنند تا بتوانند به تعهداتشان عمل کنند و در این میان کارهایی مثل زندانی و ممنوع الخروج کردن و فشار بیش از حد هم راه‌حل مناسبی نیست. بهتر است با دید سیاسی به مسائل نگاه نکنیم و اجازه دهیم که اقتصاد راه خودش را برود.