وزیر بازرگانی: امسال هم باید سال مدیریت قیمت‌ها باشد

وزیر بازرگانی در مراسم روز ملی اصناف گفت: امسال باید همانند سال گذشته، سال مدیریت قیمت‌ها باشد.

به گزارش «شابا» مهدی غضنفری در این مراسم که باحضور رییس‌جمهور، وزیر دادگستری، جمع کثیری از اصناف، معاونان و مدیران وزارتخانه‌های بازرگانی، اموراقتصادی و دارایی و ... برگزار شد، با اشاره به وجود ۵/۲ میلیون واحد صنفی در کشور، از نقش تعیین‌کننده اصناف در روند ثبات قیمت‌ها و مدیریت آن پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قدردانی کرد و افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط متعلق به اصناف است و سهم ۱۷ درصدی از کل تولید ناخالص داخلی کشور بیانگر اهمیت این قشر در اقتصاد کشور است. وی در ادامه تصریح کرد: تامین و ذخیره‌سازی، عرضه مستقیم و برپایی نمایشگاه‌ها، نظارت و بازرسی، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی جزو اهم فعالیت‌های صنوف در حوزه تنظیم بازار به شمار می‌آید.

در این مراسم همچنین محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی داخلی از اصناف به عنوان جامعه‌ای بزرگ و گروهی تاثیرگذار نام برد که به خوبی به ایفای نقش می‌پردازند.

در این مراسم همچنین توسط رییس‌جمهوری به تعدادی از واحدهای صنفی نمونه و کمیسیون‌های نظارتی لوح تقدیر اهدا و از کارت اصناف با حضور رییس‌جمهوری و وزیر بازرگانی رونمایی شد.

قاسم نوده فراهانی، رییس شورای اصناف دیگر سخنران این مراسم بود که با تاکید بر نظارت بیشتر بر بازار حین اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: الان نیاز به پنج هزار بازرس داریم که بودجه و حقوق آن‌ها را نمی‌توانیم از مجامع امور صنفی تامین کنیم، بودجه‌ای هم نداریم. در صورت فراهم نشدن بودجه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم به طوری که اکنون واحد بازرسی و نظارت برخی شهرستان‌ها در حال تعطیلی است.

فراهانی همچنین با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اصناف از درآمد کافی برخوردار نیستند و به اندازه یک کارمند معمولی دولت هم درآمد ندارند، گفت: در رابطه با بسته حمایتی هم مشکل داریم. قرار بود ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب بسته‌های حمایتی به اصناف اختصاص یابد، اما هنوز یک ریال هم اختصاص نیافته و اگر در سال‌جاری این مقدار سه برابر نشود اصناف با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.