کاهش 53 درصدی قیمت زعفران

گروه بازرگانی - نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: قیمت زعفران صادراتی از دو هزار و ۷۰۰ یورو در سال گذشته با ۵۳ درصد کاهش به هزار و ۲۰۰ یورو رسیده، اما کشت زعفران همچنان برای کشاورزان ایرانی توجیه دارد. به گفته سعید غفارزاده در این وضعیت دیگر برای تولیدکنندگان افغانی که رقیب جدی ایران در منطقه محسوب می‌شوند، کشت زعفران اهمیت اقتصادی خود را از دست داده است؛ چرا که وقتی آنها کشت زعفران را شروع کردند، زعفران کیلویی چهار هزار و ۳۰۰ یورو بود.

با وجود این، محسن احتشام، نایب‌رییس شورای ملی زعفران ایران چندی پیش افزایش کاذب قیمت زعفران را دلیل از دست دادن بازارهای هدف زعفران عنوان کرده و گفته بود: تشکیل صندوق توسعه صادرات زعفران ایران به ‌منظور جلوگیری از نوسان قیمت این محصول در بازار باید پیگیری شود.

گفته می‌شود که ۹۶ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که از این میزان ۸۵ درصد آن صادر می‌شود و بعد از اسپانیا و امارات، کشورهای اروپایی، خلیج‌فارس، فرانسه و ایتالیا، آلمان و انگلیس و نیز کشورهای شمال آفریقا، مراکش، تونس، نروژ و سوئد از خریداران اصلی زعفران ایرانی هستند. کانادا و آمریکا هم بیشتر این محصول را از اسپانیا به دلیل داشتن سابقه بالا در بازار و برند معتبر آن خریداری می‌کنند.

نکته اینجا است که آمار صادرات زعفران از امارات و اسپانیا طی سال‌های اخیر اغلب دو برابر حجمی بوده که از ایران وارد کرده‌اند و این نشانگر تقلب و افزودن مواد دیگر به آن است.

یادآور می‌شود که بر اساس تصمیم دولت، هر صادرکننده اگر بیشتر از ۲۵ گرم محصول به صورت فله‌ای صادر کند باید عوارض پرداخت کند، اما کسانی که زعفران را در بسته‌بندی‌های کوچک صادر می‌کنند جایزه هم می‌گیرند. این تصمیم دولت با هدف برندسازی و ساماندهی بازار زعفران صورت گرفته هر چند که هنوز برخی مشتریان عمده زعفران ایرانی خرید فله‌ای و بسته‌بندی نشده را ترجیح می‌دهند و این رویه احتمال قاچاق زعفران را تشدید کرده است.