بدهی 200 میلیارد تومانی کارخانه‌داران به دامداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: کارخانه‌داران ۲۰۰ میلیارد تومان به دامداران سراسر کشور بدهکارند که به گفته آنها ۱۰۵ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به یارانه شیر است که توسط دولت پرداخت نشده است. سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با «فارس» گفت: قراردادهایی که دامداران می‌بندند معمولا یک ساله است، اما به دلیل فسادپذیری شیر و بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا آنها مجبورند هر قیمتی را که کارخانه‌داران اعلام کنند بپذیرند و در برخی موارد حتی قبول می‌کنند محصول خودشان را تحویل دهند و چند ماه دیگر پولش را دریافت کنند.

سلطانی در مورد راهکار حل این مشکل گفت: دولت باید خرید تضمینی شیر را بر اساس قانون انجام دهد. دولت برای محصولاتی مانند چغندر قند و پیاز خرید تضمینی دارد اما برای این محصول که مستقیما با سلامتی مردم در ارتباط است هیچ تصمیمی نمی‌گیرد. وی افزود: بحث خرید تضمینی شیر در قانون خرید تضمینی محصولات مصوب شهریور ۶۸، قانون نظام دامپروری ماده ۲۰ مصوب ۸۸ و قانون افزایش بهره‌وری مصوب ۸۹ تصریح شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور افزود: در حال حاضر قیمت کارشناسی شیر بدون سود ۵۷۰ تومان و با در نظر گرفتن سود ۶۱۰ تومان است در حالی که کارخانه‌داران آن را به قیمت ۴۰۰ تومان از دامداران دریافت می‌کنند، یعنی دامدار در هر کیلوگرم شیر، ۲۰۰ تومان ضرر می‌کند. به گفته سلطانی در حال حاضر ظرفیت کارخانه‌های کشور ۱۳ میلیون تن است که با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، بنابراین تنها حدود ۶ میلیون تن شیر وارد چرخه صنعت می‌شود.