همایش «آپراکا» در تهران

گروه بنگاه‌ها- شصتمین اجلاس کمیته اجرایی اتحادیه آپراکا (اتحادیه منطقه‌ای اعتبارات کشاورزی و روستایی آسیا و اقیانوسیه)در تهران برگزار شد. در این مراسم دکتر محمد طالبی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی بخش کشاورزی و قابلیت بالای ایران در این بخش ،دسترسی حدود ۹۰ درصد روستایی‌ها به آب آشامیدنی و لوله‌کشی را گویای موفقیت‌ و رشد سازندگی در سال‌های اخیر دانست. در ادامه همایش، جاگان موهان ودانتام؛ مدیر عامل بانک تعاونی‌های ایالت آندار پرادش هندوستان به موضوع بلایای طبیعی پرداخت. او درباره تغییرات ‌زیست محیطی و بلایای طبیعی گفت: در هند باران‌های ناگهانی به کشاورزی لطمه می‌زند و موانع زیادی را پیش روی کشاورزان به وجود می‌آورد. همچنین وقوع سیل در ۳۰ درصد از بلایای طبیعی سهم دارد بنابراین مهار بلایای طبیعی و مدیریت ریسک در کشاورزی بسیار دشوار است.

به اعتقاد وی‌، موسسات بانکی نیز باید شیوه کارشان را تغییر داده و براساس شرایط به کشاورزان مشاوره بدهند.

در ادامه رالف هوتمن، مدیر بخش تامین مالی روستایی ‌فا‌‌‌ئو درباره بیمه کشاورزی گفت: ما باید در تمامی بخش‌ها به موضوع بیمه اهمیت دهیم، بیمه بخش‌هایی نظیر محصولات کشاورزی، آب و هوا، حیوانات، قیمت و بازاریابی و درآمد کشاورزان.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دیگر سخنران این همایش بود که از برنامه‌های پنجم توسعه سخن گفت و به وجود ۲۴ بانک دولتی و خصوصی و ۲۴ بیمه دولتی و خصوصی در ایران اشاره کرد. حسینی گفت: رویکرد ایران برای خصوصی‌سازی موفق بوده و بانک کشاورزی که ۱۹۱۰ شعبه در سراسر ایران دارد پشتوانه بخش کشاورزی و حامی کشاورزان است و نباید به چشم یک بنگاه اقتصادی به آن نگاه کرد.

حسینی افزود: هدفمندکردن یارانه‌ها نه تنها تاثیر منفی بر این بخش نداشته بلکه موجب رشد اقتصادی شده و آمار حاکی است که نرخ بیکاری را نیز کاهش داده است.

روز دوم همایش نیز سخنرانان در باره موضوعاتی همچون توانمند‌سازی مالی و بهبود سیاست‌های نظارتی، تامین مالی روستایی در فدراسیون بین‌المللی توسعه کشاورزی (ایفاد)، سیاست‌های تامین مالی و حمایت از اقشار کم درآمد و نوین‌سازی بخش کشاورزی و شیلات، مطالبی ایراد کردند.

اعضای کشورهای فیلیپین و هندوستان هم سخنرانی کردند و از ایران ارغوان فرزین معتمد (معاونت مستقل در امور همکاری‌های بین‌المللی بانک کشاورزی) درباره سیاست‌های مالی در حمایت از زنان سخن گفت. محمود شیخ زین‌الدین (مشاور ارشد مدیرعامل بانک کشاورزی) هم دیگر سخنران روز دوم این همایش بود.