بازارچای؛ پیروزی واردات و شکست تولید

گروه بازرگانی- سازمان خوار بار ملل متحد( فائو) در حالی از ایران به عنوان پنجمین واردکننده بزرگ چای در جهان و افزایش دو برابری واردات چای ایران طی ۲۰ سال گذشته خبر داده است که بنا به اظهارات رییس اتحادیه چایکاران کشورمان، تولید چای در سال‌های اخیر از ۶۸ هزار تن به ۲۰ هزار تن کاهش یافته و حتی خرید تضمینی دولت نیز منجر به تغییر این روند کاهشی نشده است. به گزارش فائو، ایران هر سال بیش از ۷۵ هزار تن چای معادل ۲۸۰ میلیون دلار وارد می کند و روسیه با واردات ۵۱۰ میلیون دلاری بزرگ‌ترین واردکننده چای در جهان شناخته شده است؛ امارات با ۴۵۰ میلیون دلار، انگلیس با ۳۶۰ میلیون دلار و آمریکا با ۳۲۰ میلیون دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

آلمان با واردات ۱۸۳ میلیون دلاری پس از ایران به عنوان ششمین واردکننده بزرگ چای در جهان شناخته شده است و کشورهای ژاپن، پاکستان، فرانسه، کانادا، سوریه، اوکراین، هلند، مراکش، فنلاند، قزاقستان، استرالیا، افغانستان، عربستان و ایتالیا به ترتیب رتبه‌های هفتم تا بیستم واردکنندگان بزرگ چای در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ارزش سالانه واردات چای عربستان ۲۶ میلیون دلار و افغانستان ۹۰ میلیون دلار اعلام شده است.

یادآور می‌شود که بنا به گزارش فائو میزان تولید جهانی چای سیاه در سال ۲۰۱۰ با ۲/۱ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن رسید. در سال گذشته میلادی هفتاد درصد چای جهان تنها در سه کشور هند، کنیا و سری لانکا تولید شد. از سوی دیگر میزان صادرات جهانی چای در سال گذشته یک میلیون و ۱۴ هزار تن برآورد شده است.