قطب تجارت جنوب‌شرق آسیا

سنگاپور، با جمعیتی بالغ بر ۵.۵‌میلیون نفر و جایگاه جغرافیایی خاص، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین اقتصادهای منطقه جنوب‌شرق آسیا محسوب می‌شود. اقتصاد سنگاپور در دهه‌های اخیر شاهد یک رشد قابل‌توجه بوده‌است؛ به‌طوری‌که بعد از سال‌۲۰۰۰ میلادی، به استثنای رکود سال‌۲۰۰۸ و سال‌۲۰۱۹ (به دلیل شیوع ‌کرونا)، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور هرگز از ۳.۵‌درصد کم‌‌‌‌‌‌تر نبوده‌است. سنگاپور با تمرکز بر صنعت، خدمات مالی، تجارت و گردشگری، اقتصادی چند بعدی و متنوع دارد. این تنوع اقتصادی باعث کاهش ریسک وابستگی به یک بخش خاص شده و به رشد پایدار اقتصاد این کشور کمک می‌کند. تولید ناخالص داخلی سنگاپور در سال‌۲۰۲۲ میلادی به قیمت‌های جاری،‌ برابر با ۴۶۶‌میلیارد دلار محاسبه‌شده و تولید ناخالص سرانه در این کشور نزدیک به ۸۳‌هزار دلار در سال ‌بوده‌است. این رقم، سنگاپور را به یکی از اقتصاد‌‌‌‌‌‌های برتر جهان از لحاظ درآمد سرانه تبدیل‌کرده است.

 گذرگاه تجاری جنوب‌شرق آسیا

بازرگانی در سنگاپور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل به‌حساب می‌آید و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و پتانسیل‌های بالای اقتصادی، تجارت در این کشور همیشه رونق داشته‌است. سنگاپور به‌عنوان یکی از کشورهای کلیدی در جنوب‌‌‌‌‌‌‌شرق آسیا دارای دسترسی به بازارهای مهم همسایه مانند مالزی و اندونزی است. این ویژگی به شرکت‌ها و تاجران، امکان توسعه‌تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی را می‌دهد. موقعیت جغرافیایی سنگاپور به‌عنوان یکی از کشورهای مهم جنوب‌‌‌‌‌‌شرق آسیا، اهمیت زیادی در سیاست‌های منطقه‌ای این کشور دارد و این کشور به‌عنوان یک نقطه ترانزیت برای تجارت بین‌المللی و انتقال کالاها به بازارهای جهانی عمل می‌کند. حجم صادرات و واردات سنگاپور در سال‌۲۰۲۱ میلادی به ترتیب ۴۵۷ و ۴۰۶‌میلیارد دلار بوده‌است. این حجم تجارت با همکاری ۲۱۵کشور جهان و با تبادل بیش از ۴۲۰۰ نوع کالا صورت ‌گرفته‌است. عمده صادرات این کشور در سال‌۲۰۲۱ را مدارهای سیلیکونی، مشتقات نفتی، طلا و قطعات رادیویی تشکیل داده‌است. غالب واردات سنگاپور در سال‌مذکور نیز شامل نفت و مشتقات نفتی، قطعات الکتریکی، طلا و مدار بوده‌است. میانگین وزنی تعرفه گمرکی در این کشور نزدیک به صفر بوده‌است که بیش از ۹۹‌درصد واردات این کشور نیز معاف از پرداخت این مقدار اندک تعرفه هستند. اتاق بازرگانی سنگاپور، نقش مهمی در توسعه بازرگانی بین‌المللی این کشور ایفا می‌کند. این اتاق بازرگانی، به‌عنوان یک سازمان نمایندگی بخش خصوصی، به توسعه و ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری در سنگاپور می‌پردازد و تلاش می‌کند تا رونق اقتصادی و توسعه صنعت را در کشور تقویت کند.

 شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی

سنگاپور با وجود اقتصاد چندوجهی و موقعیت جغرافیایی مناسب، به‌عنوان یکی از بازارهای جذاب بین‌المللی شناخته می‌شود. این کشور همچنین به‌عنوان یک کشور آسیایی پیشرو در توسعه و صنعت، با شرکای تجاری متعددی در سطح جهانی همکاری می‌کند. سنگاپور همکاری‌های تجاری فراوانی با کشورهای همسایه‌‌‌‌‌‌اش در جنوب‌‌‌‌‌‌شرق آسیا دارد. این شرکای منطقه‌ای مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین و ویتنام هستند. در سال‌۲۰۲۱ میلادی، سهم کشورهای اندونزی و مالزی از صادرات سنگاپور به‌ترتیب برابر با ۶.۳‌درصد و ۹.۲۱‌درصد و سهم این دو کشور از واردات سنگاپور در همان سال ‌نیز به ترتیب ۳.۷۴ و ۱۳.۲۱‌درصد بوده‌است. همکاری این کشور با شرکای منطقه‌ای به توسعه‌تجارت، سرمایه‌گذاری و تبادل فرصت‌های اقتصادی منطقه جنوب‌شرق آسیا کمک می‌کند.

 چین، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی نیز به‌عنوان چهار اقتصاد بزرگ جهان، از اهمیت ویژه‌ای در تجارت سنگاپور برخوردارند. همکاری‌های سنگاپور با این کشورها در زمینه‌‌‌‌‌‌های مختلف از جمله واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک صورت می‌گیرد. در سال‌۲۰۲۱، این چهار کشور، بیش از ۳۱‌درصد صادرات و بیش از ۳۰‌درصد واردات اندونزی را به خود اختصاص داده‌اند. نقش چین در این میان به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری سنگاپور قابل‌توجه است. بیش از ۱۴‌درصد صادرات و ۱۳‌درصد واردات سنگاپور مربوط به مبادلات تجاری با چین است. همچنین بیش از ۱۳‌درصد صادرات سنگاپور به مقصد هنگ‌کنگ ارسال می‌شود و از این جهت بازار مهمی برای این کشور به‌شمار می‌رود. گستردگی و تنوع شرکای تجاری سنگاپور نشان‌دهنده توانایی این کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید است. اتاق بازرگانی سنگاپور با برقراری ارتباط با اتاق‌ها و سازمان‌های بازرگانی دیگر در سراسر جهان، روابط بین‌المللی را تقویت می‌کند.  این ارتباطات می‌توانند به تبادل اطلاعات، تجربیات و فناوری و ایجاد روابط تجاری مستقیم بین کسب‌وکارهای سنگاپور و شرکت‌ها در سایر کشورها منجر شوند.

 دو قرن تجربه

اتاق بازرگانی سنگاپور در تاریخ ۸ فوریه۱۸۳۷ توسط جامعه بازرگانی این کشور تشکیل شد. این اتاق در آن زمان، قدیمی‌ترین سازمان بخش‌خصوصی در سنگاپور بود و برای مقابله با تهدیدها علیه بنادر آزاد جزیره بنگال تشکیل شده‌بود. رئیس نخستین کمیته اتاق،

آ.‌ال.‌جانستون، یک تاجر برجسته و رئیس اولین اتاق بازرگانی اروپایی سنگاپور بود. اعضای نخستین کمیته اتاق نیز شامل شخصیت‌‌‌‌‌‌های برجسته جامعه تجاری سنگاپور در آن زمان بودند.

قبل از تشکیل اتاق بازرگانی سنگاپور، از جامعه بازرگانی این کشور خواسته شده‌بود تا به‌دنبال ایجاد یک سازمان قدرتمند برای حمایت از منافع تجاری خود باشند. با گذر زمان، نفوذ اتاق بازرگانی به مسائل سیاسی مانند کنترل انجمن‌های مخفی گسترش یافت. علاوه‌بر این، صدای اتاق بازرگانی در مجلس نیز تاثیرگذار بود. در نیمه دوم قرن نوزدهم اتاق، حمایت اعضای چینی خود را از دست داد. دلایل از دست‌دادن حمایت چینی‌‌‌‌‌‌ها مبهم است اما یکی از علل احتمالی، این است که بازرگانان چینی توانایی پرداخت بدهی‌‌‌‌‌‌های خود بابت کالاهایی که به‌صورت اعتباری از شرکت‌های تجاری اروپایی خریداری کرده‌بودند را نداشتند و این در نهایت منجر به ورشکستگی برخی از این شرکت‌ها شد. اتاق بازرگانی در طول اشغال سنگاپور توسط ژاپن (۱۹۴۵-۱۹۴۴) تضعیف شد، اما پس از جنگ، دوباره احیا شد و در زمان تشکیل، اعضای آن بیشتر به سمت بریتانیا متمایل بودند. اتاق بازرگانی سنگاپور در سال‌۱۹۶۴ به‌نام اتاق بازرگانی بین‌المللی سنگاپور (SICC) تغییر نام داد.

 مدل ترکیبی

شیوه فعالیت اتاق بازرگانی و صنعت سنگاپور بر مبنای مدلی موسوم به آسیایی است. این مدل شامل اتاق‌هایی می‌شود که تحت‌قانون عمومی به‌عنوان سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی شکل‌گرفته‌‌‌‌‌‌اند و به ترویج و توسعه اقتصادی منطقه تحت‌پوشش و حفاظت از منافع کارآفرینان می‌پردازند. هدف اصلی در ایجاد این نوع اتاق بازرگانی، متحد‌کردن تلاش‌های مقامات و سرمایه‌های بزرگ در تجارت بین‌المللی و ترویج کسب‌وکارهای کوچک بوده‌است. این مدل، ترکیبی از برخی ویژگی‌های مدل آنگلوساکسون و مدل قاره‌‌‌‌‌‌ای است. کارکردهای اتاق‌ها در این مدل، مانند ساختار سازمانی، دستورالعمل‌های عضویت، قوانین انتخاباتی و قوانین مدیریت اتاق، بر اساس قانون عمومی تعیین می‌شود و بنا بر این قانون، حفاظت از نام اتاق‌ها توسط دولت صورت می‌گیرد، بنابراین هیچ مجموعه یا سازمانی حق استفاده از نام اتاق بازرگانی و صنعت یا ترکیباتی از آن را نخواهد داشت. علاوه‌بر این، مطابق قانون، دولت موظف به مشاوره با اتاق در رابطه با امور مربوط به توسعه اقتصادی است. به‌طور میانگین، تنها یک‌پنجم درآمدهای اتاق‌ها در مدل آسیایی از محل حق‌عضویت‌‌‌‌‌‌ها و باقی آن از وظایف عمومی یا مشارکت اتاق‌ها در فعالیت‌های بازرگانی تامین می‌شود. از جمله این خدمات می‌توان به انواع مختلف ثبت، تایید گواهی مبدأ، بر‌‌گزاری دوره‌‌‌‌‌‌های ظرفیت‌‌‌‌‌‌سازی، بر‌‌گزاری نمایشگاه و سازماندهی برنامه‌های تجاری اشاره کرد. اتاق‌ها در این مدل همچنین از استقلال بیشتری نسبت به مدل قاره‌‌‌‌‌‌ای برخوردارند و وظایف حاکمیتی اتاق از جمله انتخاب هیات‌رئیسه و تصمیم‌گیری درباره امور داخلی بر عهده خود اتاق است.

 عضویت و ساختار

عضویت در اتاق بازرگانی و صنعت سنگاپور با پرداخت حق‌عضویت سالانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلاری امکان‌پذیر است. عضویت در این اتاق برای اعضا مزایای متعددی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به عضویت در باشگاه خصوصی اتاق که فرصتی برای تعامل با مهمانان ویژه و جلسات خصوصی است، اشاره کرد. علاوه‌بر این، بر‌‌گزاری جلسه معرفی کسب‌وکار و ارائه مشاوره رایگان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، از دیگر امتیازات عضویت در اتاق سنگاپور است. ساختار اتاق بازرگانی سنگاپور شامل اعضا و هیات‌مدیره است. اعضای این سازمان می‌توانند از تمامی صنایع و بخش‌های اقتصادی شامل کسب‌وکارهای بزرگ، کوچک و متوسط، سازمان‌های غیرانتفاعی و حتی افراد حقیقی تشکیل شده باشد. هیات‌مدیره اتاق بازرگانی سنگاپور، مسوول مدیریت امور این سازمان است. اعضای هیات‌مدیره توسط اعضای اتاق انتخاب می‌شوند و وظایف و مسوولیت‌های مدیریتی را بر عهده دارند. هیات‌مدیره با همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، اقداماتی را برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکارها و صنایع در سنگاپور انجام می‌دهد و نماینده صنعت و تجارت در گفت‌‌‌‌‌‌وگوهای داخلی و بین‌المللی است.

 کارکردها و عملکرد

اتاق بازرگانی و صنعت سنگاپور با هدف کمک به شرکت‌ها برای موفقیت در مقیاس جهانی، خدمات شبکه‌سازی با بالاترین استاندارد را فراهم می‌کند. این اتاق، سرویس‌های شبکه‌‌‌‌‌‌سازی رایگان هفتگی (آنلاین و آفلاین)، رویدادهای بزرگ مانند سمینارهای رایگان، جلسات هفتگی برای معرفی کسب‌وکار، سفرهای تجاری خارجی، رویدادهای رایگان شبکه‌‌‌‌‌‌سازی تجاری و اجتماعی و کارگاه‌ها و آموزش‌های تجاری متعددی را برگزار می‌کند تا به شرکت‌ها در بهبود رقابت‌پذیری، کمک کند. علاوه‌بر این، اتاق فرصت‌هایی را برای اعضا فراهم می‌کند تا با شرکت‌ها و نهادهای خارجی ارتباط بگیرند و سفرهای تجاری خارجی را برگزار کنند. SCCI خدمات و مشاوره‌‌‌‌‌‌های تجاری را نیز به اعضا ارائه می‌دهد. این خدمات شامل مشاوره در زمینه راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار، مشاوره حقوقی و مالی و بازاریابی و بهینه‌سازی فنی است.

 این خدمات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا راه‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌های بهینه را در پیشبرد اهداف خود پیدا کرده و عملکرد خود را بهبود بخشند. علاوه‌بر این، اتاق بازرگانی سنگاپور به‌عنوان منبعی معتبر برای اطلاعات بازار و تحقیقات در زمینه‌های مختلف مربوط به تجارت و صنعت عمل می‌کند. اتاق، اطلاعات و آمارهای جامع در مورد بازارهای محلی و بین‌المللی را فراهم می‌کند تا به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کمک کند. به‌طور کلی، اتاق بازرگانی سنگاپور به‌عنوان یک سازمان، نماینده و حامی قوی برای کسب‌وکارها و صنعت در سنگاپور محسوب می‌شود.

 زندگی‌نامه رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی

دان تان لی‌رو؛ یک وکیل تجاری برجسته،مدیر و بنیان‌گذار شرکت Ashurst ADTLaw است که در حوزه حل اختلافات حقوقی تخصص دارد. او ابتدا به‌عنوان معاون دوم اتاق بازرگانی بین‌المللی سنگاپور و سپس به سمت معاون اول هیات‌مدیره این نهاد انتخاب‌شده بود. دان تان لی رو، به‌طور فعال در مسائل حقوقی کشور سنگاپور مشارکت کرده‌است. از جمله فعالیت‌های او در این حوزه می‌توان به ارائه الگوهای جایگزین برای اختیارات سنگاپور در موارد ورشکستگی بین‌المللی اشاره کرد. او اکنون به‌عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی بین‌المللی سنگاپور (SICC) فعالیت می‌کند.