گروه بازرگانی - اگر چه دولت پیش از این اعلام کرده بود که یارانه شیر از اول تیرماه حذف خواهد شد، اما دیروز یک مقام آگاه در گفت‌‌و‌گو با «فارس» از احتمال تمدید شیر یارانه‌ای تا پایان امسال خبر داد. این مقام آگاه افزود: هدفمند کردن یارانه شیر تاثیر فراوانی در دام مولد و دام گوشتی کشور بر جا می‌گذارد و از آنجایی که صنعت دامداری یکی از صنایع مهم کشور است به نظر می‌رسد مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند یارانه شیر تا پایان سال ۹۰ هم پرداخت شود.

به گفته این منبع آگاه، رقم ریالی یارانه هر فرد در ماه چیزی حدود ۳۵۰ تومان است و این رقم آنقدر نیست که بتواند قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی را افزایش دهد؛ بنابراین ممکن است یارانه شیر به شکل فعلی تداوم داشته باشد.

از سوی دیگر، رییس هیات‌مدیره اتحادیه لبنی ایران با اشاره به این‌که وضعیت یارانه شیر هم‌اکنون در نهاد ریاست‌جمهوری و کارگروه تحول اقتصادی در حال بررسی است، گفت: سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان موافقت ضمنی خود را برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی اعلام کرده‌ و کارخانه‌ها منتظر ابلاغ مکتوب این مصوبه هستند.

به گفته مجید علی‌داد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کارخانه‌های لبنی افزایش حداقل ۲۰ درصد بر قیمت محصولات لبنی را خواستار بوده‌اند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی موافقت کرده است، اما کارخانه‌های لبنی به این میزان افزایش اعتراض دارند و منتظر ابلاغ مکتوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها هستند.

رییس اتحادیه لبنی ایران تصریح کرد: تقاضای افزایش ۲۰ درصدی قیمت از سوی اتحادیه لبنی و ۲۵ درصدی قیمت از سوی انجمن صنفی لبنیات مشروط به ثابت‌ماندن قیمت شیر است.

وی همچنین درباره‌ بازگشت قیمت بستنی به نرخ قبلی خود، اظهار کرد: با توجه به این‌که کارخانه‌های لبنی طی ۷ ماهه‌ گذشته متحمل زیان شده‌اند قیمت بستنی را افزایش داده و هم‌اکنون که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان موافق افزایش قیمت بستنی نیست، در مقابل درخواست بازگشت بستنی به نرخ قبلی مقاومت می‌کنند.