رحمان پورقربان *

تشکل‌های اقتصادی کشور، مشاوران صمیمی، در دسترس و رایگان اتاق‌های بازرگانی هستند و اتاق ایران را به‌عنوان تشکل تشکل‌ها می‌شناسند. بنابراین انتظار دارند هیات‌رییسه پارلمان بخش خصوصی، مطالبات تشکل‌ها را که همان خواسته‌ها و پیشنهادهای بخش خصوصی واقعی کشور هست، مطمح‌نظر قرار دهند؛ چرا که نمایندگان تشکل‌ها در اتاق حدود یک سوم اعضای نمایندگان اتاق را تشکیل می‌دهند.

حداقل حدود ۲۰ هزار شرکت فعال در تولید و صادرات و بازرگانی در بخش‌های بزرگ صنعتی، معدنی، بازرگانی و خدمات فنی مهندسی در این تشکل‌ها عضو هستند که تمامی آنها به نوعی مشکلات و پیشنهادهای خود را به تشکل خود منعکس می‌نمایند، پس اگر به مطالبات تشکل‌ها در اتاق ایران توجه شود معنی آن این است که اتاق ایران نماینده واقعی بخش خصوصی است. حضور تشکل‌ها در اتاق ایران و اثرگذاری آنها در انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌ها و هیات رییسه اتاق ایران، موضوعی فراجناحی، بسیار دموکراتیک و کاملا تخصصی است. عملکرد کاندیداها، نوع نگاه آنها به بخش خصوصی و توجه آنها به خواسته‌های تشکل‌ها، معیار و ملاک نمایندگان تشکل‌های عضو اتاق ایران در انتخابات پیش روی هیات رییسه اتاق ایران خواهد بود.

انتظار داریم اتاقی متفاوت‌تر و فعال‌تر از ادوار قبل داشته باشیم؛ چرا که با رشد اقتصادی فعلی و پنهان کاری‌های مدیران کنونی، توسعه اقتصادی کشور جهت رسیدن به سند چشم‌انداز، دور از دسترس است.

بنابراین توجه به بخش خصوصی، شفاف‌سازی در اقتصاد، بهبود فضای کسب‌وکار و تعاملات بین‌المللی، اصلی‌ترین انتظار تشکل‌های اقتصادی از اتاق ایران است.

*دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی