تعرفه وارداتی ضد چرم

گروه بازرگانی - تعرفه واردات مواد اولیه چرم ۹۰ درصد است که صنعت و تجارت این محصول را با خطر رو‌به‌رو کرده است.

شاهین فاطمی، نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، نساجی و چرم ایران با اظهار این مطلب و یادآوری این موضوع که صادرات پوست گوسفندی از کشور آزاد است، گفت: عده‌ای با سوءاستفاده از این فرصت، پوست گاوی را تحت عنوان پوست گوسفندی در بازارهای خارجی به فروش می‌رسانند. به گفته فاطمی، به رغم نیاز شدید واحدهای داخلی به چرم گاوی، صادرات بی‌رویه‌ مواد اولیه این صنعت کارخانه‌های داخلی را به شدت تهدید می‌کند.

فاطمی با انتقاد از تعرفه سنگین واردات مواد اولیه چرم گفت: صنعت چرم کشور با تعیین تعرفه بالا و اعمال عوارض سنگین از بحران خارج نمی‌شود و تعرفه ۹۰ درصدی تولیدکنندگان داخلی را محدودتر و راه دسترسی آنها به مواد اولیه با کیفیت را می‌بندد.

فاطمی همچنین با بیان اینکه بیش از ۱۵ سازمان و ارگان موازی، مقابل صنعت پوشاک و نساجی کشور ایستاده‌اند، گفت: در حال حاضر فعالان و مدیران این بخش، بیشتر زمان کار خود را در راهروهای سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای حل مشکلات واحد تولیدی خود می‌گذرانند.

یادآور می‌شود که سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار چرم از کشور صادر شده است با این حال گفته می‌شود که خام فروشی ارزش افزوده میلیاردی صنعت چرم را به جیب خارجی‌ها سرازیر کرده است.

گفته‌های تولیدکنندگان در نمایشگاه بین‌المللی صنعت کیف و کفش، ماشین‌آلات و محصولات چرمی حاکی از آن است که در سال ۸۲ تنها در مشهد حدود ۶۵ کارخانه چرم‌سازی فعال بوده است، اما اکنون این تعداد به ۲۰ کارخانه تقلیل پیدا کرده است.

در تبریز نیز که قطب تولید و صادرات چرم کشور محسوب می‌شود، وضعیت مشابهی حاکم است به طوری که بنا به اظهارات دبیر صنایع چرم ایران ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی در این منطقه بدون استفاده مانده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترکیه با سهم ۹۷ صدم درصد تولیدات دنیا به عنوان خطری برای آینده صنعت کفش و چرم کشور محسوب می‌شود؛ چرا که در این بخش طبق آمارهای موجود ایران و ترکیه رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، از این رو شرکت‌های ترکیه‌ای در کنار رقیب‌های سنتی خود در بعضی از کشورهای دیگر مانند ایتالیا و آلمان تلاش می‌کنند تا با ترغیب تولید‌کنندگان ایرانی به خام فروشی، ارزش افزوده مناسبی را به دست آورند.