در این نشست، فریال مستوفی رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، با اشاره به همکاری‎‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی اتاق تهران با چندین موسسه معتبر بین‌المللی از جمله فریزر و امبرزوتی، تصریح کرد که اتاق تهران با تشکیل اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی با برخی کشورها از جمله عربستان‌سعودی و چین، در مسیر توسعه مناسبات با این کشورها گام برداشته‌‌‌‌‌‌‌است. وی همچنین یادآور شد که نتایج مطالعات و پژوهش‌های مشترک اتاق تهران و موسسات بین‌المللی که طی چند سال‌گذشته به‌دست آمده، در اختیار دولت و سیاستگذاران قرار گرفته‌است.

محمدحسن شیخ‌‌‌‌‌‌‌الاسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور‌خارجه نیز در این نشست به بیان اهمیت روابط ایران و چین در بخش‌های مختلف همکاری‌ها، پرداخت و تبیین سازوکار هدفمند برای ایجاد مناسبات اقتصادی پایدار را نقطه‌عطف روابط دو کشور عنوان کرد. وی با اشاره به هم‌‌‌‌‌‌‌افزایی شکل‌گرفته میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس، بر ایجاد روابط اقتصادی سه‌‌‌‌‌‌‌جانبه میان ایران، عربستان‌‌‌‌‌‌‌سعودی و چین تاکید کرد و توسعه و تسری این تعاملات با دیگر بازیگران اصلی منطقه خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس را ضروری دانست. شیخ‌‌‌‌‌‌‌الاسلامی به اهمیت و نقش بخش‌‌‌‌‌‌‌خصوصی در شکل‌گیری روابط جدید اقتصادی ایران و چین اشاره کرد و یادآور شد برای پی‌‌‌‌‌‌‌ریزی مناسبات پایدار میان دو کشور، باید پروژه‌های مشترک دو یا چند‌جانبه در منطقه خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس تعریف و عملیاتی شود.

همچنین، خلیل شیرغلامی، معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امورخارجه نیز در این جلسه، مدل همکاری‌ها میان ایران و چین را مقاومتی و تاب‌‌‌‌‌‌‌آور عنوان کرد و با اشاره به نظم نوین جهانی و تحول شکل‌گرفته در اقتصادهای نوظهور، آینده اقتصاد جهان را در حوزه تکنولوژی بیان کرد و افزود: اندیشکده‌‌‌‌‌‌‌های معتبر از ایران و چین می‌توانند در تهیه و تدوین مدل‌های جدید همکاری میان دو کشور بر مبنای سند همکاری ۲۵ ساله، نقش ویژه‌ای ایفا کرده و به سیاستگذاران در پیاده‌‌‌‌‌‌‌سازی مدل همکاری‌ها، کمک کنند.

 «لی‌‌‌‌‌‌‌جی»، معاون دانشگاه مرکزی حزب کمونیست چین نیز در این جلسه، به سفر سال‌گذشته رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایران به چین و دیدار با اندیشمندان و متخصصان دو کشور در پکن، اشاره کرد و یادآور شد که رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایران در آن جلسه، بر ایجاد بستری برای تعامل و ارتباط مستقیم میان صاحب‌نظران و کنشگران اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور تاکید کرد و حضور هیاتی از اندیشه‌‌‌‌‌‌‌ورزان چین در ایران طی روزهای اخیر را در نتیجه آن جلسه و دیدار سال‌گذشته عنوان کرد.

لی‌‌‌‌‌‌‌جی، با اشاره به سند جامع همکاری مشترک ۲۵‌ساله دو کشور، ایران را شریک جدی برای چین عنوان کرد و گفت: اتاق بازرگانی در ایران، طبق این سند همکاری در پیشانی توسعه مناسبات است و این نهاد می‌تواند فعالان اقتصادی از بخش‌‌‌‌‌‌‌خصوصی ایران را برای سرمایه‌گذاری‌های آتی در چین، ترغیب کند. وی با اشاره به رشد سالانه ۵‌درصدی اقتصاد چین و بیان اینکه این کشور به‌سوی رشد کیفی اقتصادی در حال حرکت است، تصریح کرد که همکاری با چین به‌معنای فعالیت در یک اقتصاد باز و دارای تاب‌‌‌‌‌‌‌آوری است. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران هم با بیان اینکه پس از عضویت ایران در پیمان شانگهای و نیز بریکس، سطح مراودات اقتصادی ایران و چین به‌ویژه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یافته است، تصریح کرد که دو کشور ایران و چین می‌توانند نقش اثرگذاری در مقابله با تروریسم اقتصادی و تحریم‌های غیرقانونی و هژمونی‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی ایفا کنند.