نگرانی تولید‌کنندگان از حذف یارانه شیر

گروه بازرگانی - رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران می‌گوید: حذف یارانه شیر با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید، واردات بی‌رویه شیر خشک و کاهش قیمت پایه خرید شیر خام، نگرانی شدید تولید‌کنندگان را به دنبال داشته است. احمد مقدسی افزود: در حالی که قیمت نهاده‌های تولید محصولات دامپروری از ۳ سال قبل روند صعودی به خود گرفته و قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام به ۶۰۰ تومان افزایش یافته، کاهش قیمت پایه خرید این محصول از ۵۰۰ به ۴۵۰ تومان در چند سال اخیر، واردات بی‌رویه شیر خشک در قالب مکمل‌های غذایی و ابهام در پرداخت یارانه شیر را به همراه داشته که این امر موجب تعطیلی حدود ۳۰ درصد واحدهای سنتی و نیمه صنعتی دامپروری کشور طی سه سال گذشته شده است.

وی با اشاره به آغاز بحران شیر از ابتدای سال ۸۸ گفت: واردات بی‌رویه شیر خشک در حالی تشدید شده که میزان تولید شیر ۶ میلیون و۷۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید آن ۱۰ میلیون تن است. همچنین بر اساس استانداردهای جهانی میانگین مصرف لبنیات ۲۴۰ کیلوگرم، آمریکا و اروپا ۳۰۰ کیلوگرم و میانگین مصرف جهانی این محصولات ۱۵۰ کیلوگرم است؛ اما سرانه مصرف مواد لبنی در کشور ما ۳۳ کیلوگرم است که با حذف یارانه شیر این میزان کاهش نیز خواهد یافت.

رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با بیان اینکه اکنون حدود ۲ میلیون تن شیر یارانه‌ای جذب کارخانه‌های لبنی و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، گفت: در صورت حذف یارانه شیر این میزان شیر تولیدی در بازار سرگردان شده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و سرانه پایین مصرف شیر و لبنیات در کشور، نابودی بیشتر صنعت دامپروری را شاهد خواهیم بود.

مقدسی افزود: از آنجا که دامداران قادر به نگهداری شیر خام تولیدی نیستند، کاهش خرید شیر توسط کارخانه‌های لبنی زمینه سوء استفاده این کارخانه‌ها برای کاهش بیشتر قیمت را فراهم ساخته و مسوولان نیز راهکاری برای رفع این مشکل ندارند.

وی تصریح کرد: خرید شیر خام به نرخ تضمینی راهکار رفع مشکلات کنونی دامپروری‌ها برای خروج از بن‌بست کنونی است؛ اما با گذشت ۳ سال از مطرح شدن این موضوع، این طرح هنوز اجرایی نشده است.

مقدسی واردات بی‌رویه گوشت قرمز و دام زنده را از دیگر مشکلاتی دانست که در شکل‌گیری بحران کنونی صنعت دامپروری موثر بوده و افزود: واردات سالانه ۶۰ تا ۹۰ هزار تن گوشت قرمز در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مسوولان، در تولید گوشت قرمز خودکفا شده‌ایم.

به گفته وی، طی سال گذشته ۹۲۲ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده که با احتساب سرانه مصرف ۱۳ کیلو و ۱۷۰ گرمی در کشورمان و استاندارد ۱۲ کیلوگرمی مصرف جهانی، این میزان تولید جوابگوی نیاز بازار داخلی خواهد بود. با این وجود انگیزه واردات بی‌رویه گوشت قرمز و دام زنده مشخص نیست.