افزایش ناگهانی قیمت موز
گروه بازرگانی - گزارش‌ها حاکی از افزایش 60 تا 80 درصد قیمت جهانی موز طی چند هفته اخیر است. کارشناسان فائو؛ سونامی ژاپن، باران‌های سیل آسای فصل گذشته برداشت در چند کشور عمده صادرکننده و بحران خاورمیانه را از جمله دلایل رشد قیمت جهانی موز ارزیابی می‌کنند. با این حال بازار ایران به دلیل انحصار واردات،آسیب پذیرتر از دیگر بازارهای منطقه‌ای و جهانی به نظر می‌رسد تا جایی که چندی پیش، دبیر اتحادیه بارفروشان تهران دلیل گرانی موز را تاخیر در واردات دانست و گفت: واردات موز کشور دست 5 نفر است و هرگونه نوسان واردات موجب نوسان قیمت می‌شود.

گفته می‌شود که عمده واردات موز ایران از طریق فیلیپین و پاکستان انجام می‌شود. یک مقام کشاورزی فیلیپین ماه گذشته با اشاره به اینکه کشورش ۸۰ درصد بازار موز ایران را در اختیار دارد از صادرات سالانه ۶۷۵ هزار تن موز به ایران خبر داده بود.
اکنون به نظر می‌رسد که درپی بحران‌های منطقه‌ای و جهانی موز نیز ناگهان به میوه‌ای «لوکس» تبدیل شود. صادرات جهانی موز طی دوره ده ساله 2005- 1995 از 11 میلیون و 422 هزار تن به 12 میلیون و 839 هزار تن رسیده بود که نشان می‌دهد تولیدکنندگان بزرگ تمایل چندانی به صادرات ندارند و این میوه استراتژیک را به مصرف داخلی می‌رسانند. صادرات جهانی موز در سال 2010 برای نخستین بار از 15 میلیون تن، گذشت. میانگین رشد سالانه صادرات موز طی دهه گذشته میلادی در جهان 2 درصد بوده است. ازسوی دیگر مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم موز به طور ناگهانی دو برابر شده است، گفت: این بار واردکنندگان در این ماجرا نقشی نداشته‌اند و باید دید که این قیمت غیر‌کارشناسی از سوی چه نهادی اعلام شده است.
حسین مهاجران در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به گرانی نوبرانه‌ها در بازار اظهار داشت: قیمت نوبرانه‌ها همچنان بالا است؛ به طوری که هر کیلوگرم توت فرنگی تا حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه درختی با قیمت ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.
مهاجران با بیان اینکه قیمت سیب درختی همچنان رکورد می‌زند، افزود: میوه‌های زمستانه مانند سیب درختی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند.
وی به گرانی عجیب موز اشاره کرد و گفت: قیمت موز به طور ناگهانی از هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان به ۱۷۰۰ رسیده که حتما در خرده‌فروشی‌ها دو هزار تومان است که این قیمت واقعی موز نیست.
مهاجران درباره قیمت پیاز هم توضیح داد: قیمت پیاز از قیمت عادی هم پایین‌تر رفته و در بازار تهران حداکثر هر کیلوگرم 200 تومان به فروش می‌رسد.
وی افزود: تمامی پیازها هم تولید داخل است؛ زیرا در کشور ده‌ها منطقه تولید این محصول وجود دارد که به زودی هم از استان اصفهان وارد تهران می‌شود.
با این حال در برخی استان‌ها قیمت پیاز با افزایش زیادی مواجه شده و حتی گران‌تر از تهران به فروش می‌رسد.