ادامه کار 60 هزار نانوایی کشور توجیه اقتصادی ندارد

گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی از به صرفه نبودن فعالیت اقتصادی حدود ۶۰ هزار نانوایی در کشور خبر داد که «قطعا و یقینا قادر به رقابت اقتصادی نیستند» و باید آینده خود را بر اساس سه راهکار وزارت بازرگانی در زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تعیین کنند. حمید علیخانی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» به تشریح این راهکارها پرداخت و گفت: راهکار اول این بود که این نانوایی‌ها را تجمیع کنیم تا مقیاس اقتصادی داشته باشند و براساس آن، به آنها تسهیلاتی بدهیم تا این کار انجام شود. به گفته علیخانی راهکار دوم این بوده که اصلا این نانوایی‌ها شغل خود را به یک شغل دیگر تغییر دهند و راهکار سوم هم استفاده از این واحدها به عنوان واحدهای توزیع نان، نه تولید نان بود.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی ۲۵ درصدی واحدهای نانوایی اظهار کرد: اکنون مصوبه‌ای داریم که در سال ۹۰ به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نانوایی‌ها داده شود و همچنین واحدهایی هم که از قبل جا مانده بودند به این بخش بپیوندند. معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه قطعا و یقینا آن انگیزه و رغبت باید در خود واحد نانوایی برای تغییر باشد، افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد رغبت، رتبه‌بندی واحدهای نانوایی است که در سال ۹۰ این کار را انجام می‌دهیم. هفته گذشته اتحادیه نانوایان تهران از تعطیلی نزدیک به ۳۰۰ نانوایی در تهران خبر داد. علیخانی اما این آمار را تایید نکرد و گفت: آمار مستند و موثقی در این زمینه در دسترس نیست اما دوستان من در اتحادیه اشاره کرده‌اند که تعدادی علاقه‌مند به ادامه کار نیستند. این نشان می‌دهد این واحدها تعطیل نشده‌اند و در حال بررسی اوضاع هستند. وی متذکر شد: وقتی یک نانوایی دو کیسه آرد می‌پزد و حتی نمی‌تواند هزینه‌های ثابت خود را تامین کند، آن‌ وقت آن واحد چگونه می‌تواند سودآوری کند؟

معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در پایان با یادآوری اینکه در دولت نهم مجوزی برای راه‌اندازی نانوایی داده نمی‌شد، گفت: در آن شرایط این عطش بود که نانوایی راه‌اندازی شود اما اکنون می‌گوییم اگر کسی بخواهد می‌تواند این کار را انجام دهد، اما در این وضعیت این پارادوکس به وجود می‌آید که طرف می‌گوید ما نفهمیدیم بالاخره اینها که دارند جلو می‌آیند درک درستی پیدا نکرده‌اند یا آنهایی که می‌بندند مشکل داشتند و نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند. به هر حال روزی که یک نفر می‌میرد احتمال دارد یک نفر متولد شود.