سیدمهدی طبیب‌زاده در نودمین نشست شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش استان، افزود: خوشبختانه در حال‌حاضر استاندار کرمان، رئیس‌‌‌‌‌‌‌کل دادگستری استان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اهمیت ویژه‌ای برای فرش استان و احیای آن قائل هستند که امیدواریم با توجه به آشنایی کامل مسوولان به مسائل مختلف این حوزه، بتوان به نتایج خوبی رسید. او با اشاره به بر‌‌گزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تهران، ادامه داد: اتاق کرمان از حضور فعالان حوزه فرش استان برای شرکت در این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته حمایت کرد و امیدواریم در سال‌های آینده بتوان به‌‌‌‌‌‌‌جای غرفه، یک سالن در این نمایشگاه را به فرش کرمان اختصاص داد.  طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه برخی زیرساخت‌های لازم برای صادرات فرش از کرمان فراهم نیست، گفت: در بیش از ۱۰سال‌گذشته فقط دو محموله فرش از کرمان صادرشده و اگر صادرات دیگری بوده از گمرکات سایر استان‌ها انجام شده‌است.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین بحث در هر محصول تجارت آن است، گفت: باید در حوزه تجارت داخلی فرش یک مرکز تجاری برای بر‌‌گزاری نمایشگاه دائمی فرش در مرکز استان ایجاد و ساختار سنتی به مدرن تبدیل شود.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: در رابطه با تجارت خارجی فرش نیز گفت: با توجه به شناسایی کشورهای هدف صادراتی این محصول، باید سلیقه مردم در بازارهای مختلف بررسی و طرح‌ها، نقشه‌‌‌‌‌‌‌ها و بافت‌‌‌‌‌‌‌های فرش بر اساس آنها تهیه و انجام شود تا بتوان دوباره تجارت خارجی فرش را احیا کرد.  او در ادامه گفت: همچنین می‌توان با دعوت از سفرای کشورهای خارجی در ایران و سفرای ایران در کشورهای مختلف و امضای تفاهم‌نامه همکاری ویژه فرش، به این موضوع نیز کمک کرد.

در ادامه این نشست استاد دانشگاه و عضو کمیسیون گردشگری و صنایع‌‌‌‌‌‌‌دستی اتاق کرمان، گفت: فرش کرمان تا چند دهه‌قبل جایگاه خاصی در حوزه برند، تجارت، فروش و تولید داشت، اما امروز در همه بخش‌ها دچار مشکلاتی است.

عقیل سیستانی، افزود: نگرانی ما این است که آینده فرش کرمان، مانند شال‌‌‌‌‌‌‌بافی و ترمه‌‌‌‌‌‌‌بافی شود زیرا وضعیت کنونی فرش کرمان مناسب نیست و درحالی‌که در دورانی کرمان همیشه یکی از چهار قطب اصلی و در برخی مقاطعی اولین قطب فرش‌‌‌‌‌‌‌بافی در ایران و حتی دنیا بود، امروز در بین استان‌های کشور جزو آخرین‌‌‌‌‌‌‌هاست.

او همچنین گفت: از مهم‌ترین چالش‌های فرش کرمان می‌توان به نبود موزه‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی در استان برای حفظ، نمایش و ترویج اصالت‌‌‌‌‌‌‌های گذشته و عدم‌جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری و حفظ منتخبی از آرشیو تولیدات ارزشمند قدیمی برای نمایش در موزه اشاره کرد که متاسفانه حتی پنج فرش از گذشته درخشان فرش استان را حفظ نکرده‌‌‌‌‌‌‌ایم.

سیستانی افزود: هیچ اکسیر جادویی برای رفع مشکلات کنونی فرش وجود ندارد و تنها با برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی و تلاش می‌توان شرایط فعلی را حفظ و با عزم جدی و کمک بخش‌خصوصی فعالیت‌های این حوزه را رونق داد.

در این نشست جمعی از فعالان و پیشکسوتان فرش استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. همچنین گزارشی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات هنر بافندگی استان کرمان ارائه‌شد.