سیدمحمد موسوی‌‌‌‌‌‌نسب در نشست اعضای هیات‌نمایندگان اتاق ایلام و جمعی از تجار با مدیرکل گمرکات استان در مرز مهران گفت: با توجه به اینکه در ایام اربعین به سبب ازدحام تردد زوار عتبات عالیات مرز مهران حدود یک ماه تعطیل می‌شود، بنابراین ضرورت دارد که مرزهای پشتیبان و بازارچه‌‌‌‌‌‌های جدید بین این استان و کشور عراق راه‌اندازی شود. وی ادامه داد: شتاب‌بخشی در راه‌اندازی بازارچه‌‌‌‌‌‌های هلاله شمالی، چنگوله و چیلات می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای توسعه صادرات پدید آورد و بخش‌خصوصی از آمادگی لازم برای فعال‌‌‌‌‌‌سازی این بازارچه‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌منظور صدور کالا برخوردار است.

رئیس اتاق ایلام با بیان اینکه از هرگونه اقدامی که منجر به توسعه صادرات و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه شود استقبال می‌کند افزود: اتاق بازرگانی متعلق به همه فعالان اقتصادی بوده و این اتاق زبان گویای بخش‌خصوصی است. موسوی‌نسب اظهار کرد: کارهای مطلوبی در مرز مهران برای گسترش روابط با عراق انجام‌شده و مهم‌ترین رویکرد این است که با دعوت از هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری شهرهای مختلف کشور همسایه زمینه لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی فراهم‌‌‌‌‌‌تر شود. وی گفت: مرز مهران دارای شرایط مطلوبی برای صادرات به کشور عراق است که می‌طلبد با رفع برخی موانع و مشکلات از جمله رفع مشکل غرفه‌‌‌‌‌‌های تجاری برای فعالیت روزافزون تجار اقدام‌کرد. مدیرکل گمرکات ایلام نیز در این نشست گفت: اتاق بازرگانی پرقدرت‌‌‌‌‌‌ترین تشکل بخش‌خصوصی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در معادلات اقتصادی ایفا می‌کند. روح الله غلامی بیان کرد: اتاق ایلام همواره به‌دنبال تقویت جایگاه بخش‌خصوصی و تقویت اقتصاد منطقه بوده که جای تقدیر دارد. وی ادامه داد: گمرکات استان ایلام نیز به‌دنبال توسعه همکاری با اتاق بازرگانی هستند و روند روبه‌رشد صادرات کنونی در مرز مهران مدیون تلاش تجار و بازرگانان و همکاری مطلوب بین دستگاه‌های اجرایی و بخش‌خصوصی است. وی اظهار کرد: پارسال یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادرشده و این استان از بین مرزهای ۱۲‌گانه رتبه نخست صادرات را به خود اختصاص داده‌است.

مدیرکل گمرکات ایلام افزود: ۳۷۳‌میلیون دلار کالا ظرف سه‌‌‌‌‌‌ماهه نخست از مرز مهران به کشور عراق صادر شده‌ که نشانگر اهمیت این مرز است و تلاش می‌شود که با پیگیری بازارچه و مرزهای جدید روند صادرات غیرنفتی همچنان افزایش یابد. سجاد شیرخانی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایلام همدلی و اتحاد را رمز موفقیت در کارها دانست و گفت: اتاق بازرگانی به‌دنبال استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه است. سعد حسینی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایلام نیز در این نشست بر ضرورت رفع مشکل غرفه‌‌‌‌‌‌های تجاری تاکید کرد و گفت: تجار با تلاش شبانه‌‌‌‌‌‌روزی در مرز از هیچ کوششی فروگذاری نکرده‌‌‌‌‌‌اند. همچنین اکبر ابراهیم‌نژاد، دیگر عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایلام نیز بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی برای توسعه و رشد اقتصادی تاکید کرد.