به گزارش «ایسنا» پنجمین اجلاس کمیته همکاری گمرکی اکو با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی از جمله نماینده امور بین‌الملل اتاق ایران و کمیته ملی ایرانی اتاق اکو برگزار شد. این اجلاس، رویداد مهمی برای کشورهای عضو اکو بود تا زمینه را برای گفت‌‌‌‌‌‌وگو و همکاری در مورد موضوعات گمرکی فراهم کند.

در این اجلاس، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در امور گمرکی از کشورهای عضو اکو، در مورد همکاری در «توافق‌نامه ایجاد و عملیاتی‌سازی بانک اطلاعاتی قاچاق و تخلفات گمرکی اکو» و «توافق‌نامه کمک‌های اداری متقابل در امور گمرکی اکو» سخنرانی کردند. هدف این موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌ها، ارتقای همکاری بین کشورهای عضو اکو در مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی و ارائه کمک‌های اداری متقابل در امور گمرکی منطقه اکو است و سخنرانان اجلاس به این موضوع توجه ویژه داشتند. شرکت‌‌‌‌‌‌کنندگان در نشست سپس در مورد همکاری در منطقه اکو برای ایجاد سیستم تبادل داده بین ادارات گمرک، تبادل الکترونیکی داده‌ها و تجارت فرامرزی الکترونیک به بحث و گفت‌‌‌‌‌‌وگو پرداخته و در ادامه درخصوص اهمیت ایجاد سیستم تبادل اطلاعات امن و کارآمد میان ادارات گمرکات کشورهای عضو اکو، جهت تسهیل روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین بحث و تبادل‌‌‌‌‌‌نظر کردند. نمایندگان حاضر همچنین بر لزوم ترویج تجارت الکترونیک و تجارت فرامرزی الکترونیکی در تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های آن فی‌مابین کشورهای عضو تاکید کردند.

حاضران در اجلاس در موردنیازهای ظرفیت‌‌‌‌‌‌سازی در حوزه گمرک برای مقامات گمرکی کشورهای اکو بحث و تبادل‌‌‌‌‌‌نظر کردند. ایشان بر اهمیت ارائه آموزش و کمک‌های فنی به مقامات گمرکی و ترویج تبادل بهترین شیوه‌‌‌‌‌‌ها درمیان آنها تاکید داشتند. مباحث مطرح‌شده در این اجلاس، بر ضرورت افزایش ظرفیت مقامات گمرکی برای کشف و پیشگیری از تخلفات گمرکی، ترویج تسهیل تجارت و محافظت از مردم در‌برابر خطرات مرتبط با تجارت فرامرزی متمرکز بود. نماینده اتاق ایران و دبیرکل اتاق اکو در این نشست، توجه به دیدگاه‌های بخش‌خصوصی در کاهش تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای عضو اکو، تبادل الکترونیکی داده‌ها به‌عنوان راهکاری برای تسهیل تجارت بین کشورهای عضو اکو و افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی را خواستار شد.

گروه اقتصادی اکو در سال‌۱۳۴۱ با عضویت ایران، پاکستان و ترکیه آغاز به‌کار کرد. پس از فروپاشی شوروی و در اوایل دهه‌۷۰، کشورهای افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این اتحاد اقتصادی پیوستند. در ماه‌های گذشته، غلامحسین شافعی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان رئیس دوره‌‌‌‌‌‌ای اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز فعالیت می‌کرد.