پشت پرده واردات شیر خشک

گروه بازرگانی - مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با تشریح دلایل اصرار برخی کارخانه‌ها به واردات شیرخشک، گفت: تحقق برنامه‌ پنجم توسعه برای افزایش سرانه مصرف شیر به ۱۶۵ کیلوگرم، با واردات شیر خشک محقق نمی‌شود. سعید سلطانی‌ در پاسخ به اینکه چرا به رغم ممنوعیت ۵/۱ ساله، واردات شیر خشک دوباره از سر گرفته شد، گفت: واردات شیر خشک به بهانه کنترل گرانی شیر آغاز شده، اما حقیقت این است که تنها به دلیل گران‌تر شدن نهاده‌های دامی، قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و هیچ وقت نمی‌توان دامدار را گران‌فروش قلمداد کرد. وی افزود: به جای واردات شیرخشک باید از دامداران حمایت شود و با پرداخت یارانه حمایتی، تامین به موقع نهاده‌‌ها و تعدیل قیمت‌ها، قیمت تمام شده کاهش یابد. به گفته این فعال بخش خصوصی، آمار نشان می‌دهد میزان دریافت شیر خام کارخانه‌های صنعتی بزرگ بیشتر شده و نیاز صنایع به شیر خشک در داخل تامین می‌شود؛ بنابراین در چنین شرایطی، واردات شیر خشک هیچ توجیهی ندارد.

سلطانی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید شیر خام در کشور بالا است؛ از سوی دیگر، کارخانه‌های لبنی نیز ظرفیت ۵/۱۲ میلیون تنی دارد که با استفاده از هر دو ظرفیت، می‌توان قیمت را تعدیل و سرانه مصرف را در کشور بالا برد. وی ادامه داد: بنابراین، کسانی که مدافع واردات شیر خشک هستند، به جای شیر خشک، نهاده وارد کنند که در این صورت، هم دامپروری کشور تقویت می‌شود و هم اشتغال ایجاد می‌شود. مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اذعان کرد: واردات حتی یک کیلوگرم شیر خشک سم مهلکی برای تولید است. وی ادامه داد: باید کمک شود تا تولید‌کننده، تولید خود را با قیمت پایین عرضه کند؛ زیرا اگر قرار است در برنامه پنجم توسعه به سرانه مصرف ۱۶۵ کیلوگرم برسیم، برنامه‌های مقطعی جز ضربه‌زدن به تولید فایده‌ای ندارد.

سلطانی همچنین با بیان اینکه از سرگیری واردات شیر خشک بهانه‌ای برای قاچاق است، گفت: اگر حجم محدودی شیر خشک با مجوز وارد کشور شود، بخش قابل‌توجهی از طریق قاچاق وارد می‌شود که سلامت آنها نیز قابل تایید نیست. وی در پاسخ به اینکه چرا کارخانه‌های لبنی اصرار به واردات شیر خشک دارند، گفت: آنها تجربه شیرینی در سال ۸۷ دارند، زمانی که واردات شیر خشک فراوان انجام می‌شد. آن زمان، دامداران التماس می‌کردند شیر خام آنها را خریداری کنند، در حالی که بعد از فروش محصولات، پولشان تا ۶ ماه دیگر هم به دستشان نمی‌رسید. در آن شرایط، فروشندگان شیر خشک، روزانه پول خود را به صورت نقدی از مصرف‌کننده می‌گرفتند. وی افزود: واردکنندگان شیر خشک دوست دارند این تجربه شیرین باز هم تکرار شود. سلطانی به «فارس» گفت: دامداری‌ها تمام سرمایه‌ها و امکانات خود را به اضافه تسهیلات بانکی هزینه کرده‌اند و در بیابان‌ها و دور‌افتاده‌ترین نقاط اقدام به تولید می‌کنند، اما در بسیاری موارد، بی‌حمایتی‌ها و بی‌برنامگی‌ها باعث شده سود بانکی تسهیلات، درآمد آنها و شاید تمام سرمایه‌هایشان را ببلعد.