گروه بازرگانی - در دیدارهای جداگانه وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزرای صنایع و بازرگانی عراق درباره راه‌های تعمیق و توسعه همکاری‌ها بین شرکت‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، افزایش مناسبات تجاری و تنوع بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه گفت‌‌و‌گو و تبادل نظر شد. مهدی غضنفری در دیدار با «احمدناصر ولی»، وزیر صنایع و معادن عراق با تاکید بر اهمیت پیوندهای اقتصادی و صنعتی میان تهران و بغداد، سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش را برای ارتقای سطح روابط مهم ارزیابی کرد و افزود: حمایت از همکاری‌های صنعتی و انجام اقدامات لازم در زمینه توسعه روابط صنعتی باعث می‌شود تا تجربیات حاصل از همکاری‌های موجود، زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک جدید را پدید آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت آمادگی ایران جهت انجام سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های زیربنایی عراق به ویژه توسط شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی، تامین کلیه نیازهای عراق و صدور انواع محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی را یادآور شد و با اشاره به پیشنهادهای بخش خصوصی ایران برای حضور پررنگ تر در عراق، از آمادگی این بخش برای تولید مشترک خودروهای تجاری، تامین قطعات مورد نیاز طرف مقابل، احداث کارخانه تولید شیشه، انتقال تجارب در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط در خوشه‌های صنعتی، نوسازی و بهسازی صنایع عراق، همکاری جهت تولید مشترک ترانسفورماتور برق، ارائه خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی در زمینه احداث واحدهای صنعتی و همکاری در زمینه احداث کارخانجات و خطوط تولید مواد غذایی خبر داد.

«احمد ناصر ولی»، وزیر صنایع عراق نیز در این دیدار، از ایران به عنوان قدرتی بزرگ در حوزه صنعت و معدن نام برد و همکاری مشترک در زمینه استخراج معادن را خواستار شد.

وی بر توسعه همکاری‌ها در زمینه تولید خودرو و ایجاد شهرک‌های مشترک صنعتی تصریح کرد و افزود: درهای عراق به روی سرمایه گذاران ایران گشوده است.

مهدی غضنفری در دیدار با «خیراله حسن بابکر»، وزیر تجارت عراق نیز با اشاره به تشکیل کار گروه امضای موافقت‌نامه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری در تهران، ابراز امیدواری کرد که این توافقات هرچه زودتر نهایی شود.

اعلام آمادگی ایران جهت تکمیل زیر ساخت‌های مناسب از جمله امضای موافقت‌نامه‌های گمرکی و استاندارد و تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و آمادگی برای گسترش و کار اجرایی مناسب برای همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای فی‌مابین نیز از جمله محورهایی بود که غضنفری بر آن تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران جهت تاسیس شرکت‌های مشترک در حوزه تجارت، حمل‌ونقل، بیمه و غیره به منظور تولید انواع کالاهای صنعتی و معدنی برای مصرف در کشور عراق آمادگی کامل دارد و معتقد است: این راهکارها سطح مناسبات اقتصادی و تجاری را به اهداف مورد نظر دو کشور نزدیک خواهد کرد.

عراق یکی از همسایه‌های غربی ایران با ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت، بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، مرز آبی این کشور با خلیج فارس ۵۸ کیلومتر است و ۹۵ درصد از درآمدهای خارجی آن از طریق فروش نفت تامین می‌شود. نرخ‌ رشد تولید ناخالص‌ داخلی عراق ۳/۴ درصد و سرانه تولید ناخالص‌ داخلی آن ۳۶۰۰ دلار است.

عمده‌ترین صنایع عراق نیز شامل نفت، مواد شیمیایی، منسوجات و پارچه، تولید و فرآوری چرم، صنایع غذایی، کالاهای ساختمانی، ترکیبات شیمیایی، صنایع فرآوری کود و فرآوری و ساخت فلزات است. با وجودی که براساس آمار گمرک، رقم مبادلات تجاری ایران و عراق کمتر از ۵ میلیارد دلار می‌شود، اما با در نظر گرفتن حجم ترانزیت و تبادلات انرژی رقم مبادلات افزون بر ۱۰ میلیارد دلار است.