پنجره‌های جدید برای تصمیمات اتاق

تلاش برای حل مشکلات اقتصادی کشور موجب‌شده تا بخش‌خصوصی از ماموریت‌های اصلی خود دور بماند. شاید به همین دلیل هم هست که تعیین اولویت‌ها در اتاق بازرگانی، اهمیت دوچندان می‌یابد. در حوزه اقتصاد و ناکارآمدى آن مى‌توان به ده‌ها موضوع اشاره کرد، اما در همه مجموعه‌ها کشف اولویت‌ها از مهم‌ترین اقدامات برای اصلاح یک سیستم است. شناخت و تمرکز بر اولویت‌ها در شرایط حاضر، پرهیز از پراکنده‌کارى و پرداختن به مسائل عدیده یکى از اقدامات مهم براى اتاق‌هاى بازرگانى است. براى مثال واکاوى علل عدم‌اعتماد به بخش خصوصى طى دهه‌هاى گذشته و علت تمرکز بر اقتصاد دولتى یک موضوع مهم و اساسى است که کمتر به آن توجه شده‌است. همچنین چشم‌پوشى سیاستگذاران بر ده‌ها مشکل و ناکارآمدى مجموعه هاى بزرگ، نشانه مسیر پرهزینه گذشته است که باید اصلاح شود.

بنابراین تمرکز اتاق‌ها بر این موضوعات و تحلیل واکاوى علمى از شرایط اقتصاد دولتى و ارائه راه‌حل هاى دقیق مى‌تواند به افزایش بهره‌ورى و کاهش تخلفات اقتصادى کمک کند؛ به‌عبارت دیگر، تمرکز روى چند موضوع اساسى بخش خصوصى و اقتصاد کشور و استمرار بر آن تا دستیابى به نتیجه به‌مراتب عقلانى‌تر از پرداختن به ده‌ها موضوع پراکنده است. اعتبار نهادهای مدنی از تعداد اعضای آن و گستردگی بروزهای اجتماعی آن نظیر انتخابات‌‌‌‌‌‌ها، نمایان می‌شود. فارغ از جناح بندی‌‌‌‌‌‌ها و رقابت‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی، اصل حفظ زمین بازی نهادمند دارای اهمیت است. با گسترش و بلوغ تشکل‌ها و رشد فکری جامعه کسب‌وکار ایران، زمان، لوازم و بستر لازم برای پاسخگو‌‌‌‌‌‌کردن گروه‌های پیروز در انتخابات آینده اتاق وجود دارد.

منتخبان این دوره اتاق، برای عبور از بحران‌های داخلی و بیرونی اتاق بازرگانی باید دست به تغییرات کلانی در سیاست‌ها و راهبردهای اتاق بزنند، در غیر‌‌‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌‌صورت سال‌های پیش‌‌‌‌‌‌رو عرصه تخریب مدیران و مشروعیت‌‌‌‌‌‌زدایی از بزرگ‌ترین نهاد نمایندگی بخش‌‌‌‌‌‌خصوصی می‌شود. «هدف‌گذاری مشخص در حوزه بهبود محیط کسب‌وکار و اعلام و جلب پشتیبانی اتاق‌ها و تشکل‌ها» یکی از این موارد است. همچنین «اصلاح و یکپارچه‌سازی فرآیندهای پژوهشی و تولید سیاست در قالب اسناد سیاستی به‌‌‌‌‌‌ترتیب اهمیت در ۴ حوزه اصلاح محیط کسب‌وکار، توسعه زنجیره‌‌‌‌‌‌های ارزش اصلی اقتصاد ایران، بسته‌‌‌‌‌‌های سیاستی تامین‌‌‌‌‌‌مالی پروژه‌های زیرساختی و حوزه اقتصاد کلان» موضوع دیگری است که در دوره جدید باید به آن توجه شود.

سعی در رفع موانع دولتی

برخی از اعضا معتقدند هنوز برای اعلام برنامه‌ها کمی زود است و اعضای ائتلاف برای فردا باید با مشورت یکدیگر به استقبال دوره جدید در اتاق بازرگانی بروند. احمدرضا فرشچیان، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در همین‌باره می‌گوید: ائتلاف برای فردا، تا چند روز درگیر کارهای انتخاباتی و اعطای اعتبارنامه‌‌‌‌‌‌ها است. لازم است که ما در ائتلاف خود گفت‌وگویی داشته باشیم تا  برای برنامه‌ریزی‌های سال‌جدید خود فکر کنیم. او ادامه می‌دهد: البته هنوز به‌صورت منسجم برنامه‌ای اعلام نشده‌است. ما مانند سنوات گذشته، برنامه‌های همیشگی اتاق مانند رایزنی اتاق با دولت در راستای رفع موانع دولتی در محیط کسب‌وکار را خواهیم داشت.

بخش خصوصی پویا، لازمه توسعه است

منتخبان جدید هیات‌نمایندگان اتاق‌ها معتقدند تنها راه توسعه کشور، پویایی بخش‌خصوصی است؛ زیرا تجربه کشورهای توسعه‌یافته به ما آموخته که بخش‌خصوصی چابک، می‌تواند موجبات رشد اقتصادی و در نهایت توسعه را فراهم کند. عباس آرگون، یکی از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق تهران بیان می‌کند: اتاق باید دنبال تامین منافع بخش‌خصوصی باشد، همچنین لازم است که اتاق بتواند موضوعات و مشکلات پیش‌روی بخش‌خصوصی را به قوای سه‌گانه منتقل کند. از سوی دیگر، اتاق نیز به‌نوعی جایگاه مشورتی دارد و به‌عنوان مشاور سه قوه است، به ‌همین‌دلیل نیز باید بتواند مسائل را بنا بر قانون بهبود محیط کسب‌وکار تحلیل کرده و این‌گونه توجه خود به بخش‌خصوصی را نشان دهد. آرگون همچنین اظهار می‌کند: در بطن کار اتاق، ما با موضوعات مهمی که برای ما چندان غریبه نبوده و حتی تکراری هستند، مواجه هستیم. اتاق می‌تواند این مسائل را به دولت منتقل کند و مساله حائزاهمیت دیگر آن است که اتاق رویکردی داشته باشد که دولت نیز به اتاق اعتماد و به‌راحتی مسائل را حل کند.

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران یادآوری می‌کند: اتاق و اعضای منتخب در آن به‌دنبال این باشند که توسعه بخش‌خصوصی در کشور داشته باشیم. اغلب کشورهای توسعه‌یافته کشورهایی هستند که بخش‌خصوصی مستقل‌تر و فعال‌تری دارند. دلیل این امر هم آن است که بخش‌خصوصی چابک است و پویایی بیشتری دارد، به‌همین‌دلیل هم به رونق رشد پایدار در کشور کمک خواهد کند. او در پایان به لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی اتاق تاکید می‌کند و می‌گوید: در صورتی‌که تحریم‌ها رفع شود، بخش‌خصوصی باید به تعاملات بین‌المللی توجه لازم را داشته باشد.

همچنین اقداماتی نظیر فرستادن سفیرانی برای توسعه‌تجارت با برخی از کشورهای دوست، باید در اولویت قرار بگیرد.  مرتضی میری، عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران نیز سه عامل اصلی برای ورود به اتاق را بر‌شمرد. او توضیح می‌دهد: ائتلاف برای فردا بخشی از برنامه‌های خود را اعلام کرده‌است و بقیه برنامه‌‌‌‌‌‌ها نیز توسط سخنگوی ائتلاف به‌زودی اعلام خواهد شد. این فعال اقتصادی بیان می‌کند: خود من از ورود به اتاق، سه هدف داشتم و امیدوارم بتوانم این سه هدف را دنبال کنم. اولین هدف من ایجاد بستر مناسب برای مشارکت و نقش‌آفرینی بیشتر جوانان، زنان و تشکل‌ها در اتاق بازرگانی بود. متاسفانه در ادوار گذشته به دلایلی از توجه به این سه قشر غافل شده‌‌‌‌‌‌ایم. جوانان، زنان و تشکل‌ها در این سال‌ها تلاش خود را برای نقش‌آفرینی در عرصه اقتصاد کشور انجام داده‌اند اما به به اندازه کافی به معضلات و مسائل آنها رسیدگی نشده‌است.

میری همچنین بیان می‌کند: هدف بعدی من، رفع موانع خارجی صادرات است و معتقدم باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت بگیرد. او بیان می‌کند: در این زمینه، نهادهای مختلفی در بدنه اتاق فعالیت کردند؛ برای مثال کنفدراسیون صادرات در این مدت بسیار خوب عمل کرده و همیشه فعال بوده‌است. از سوی دیگر هم، کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز باید مانند قبل فعال باشد تا موانع صادرات کم و کمتر شود. به‌نظرم می‌توان به کنفدراسیون صادرات کمک بسیاری کرد. این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه بیان می‌کند: هدف سوم نیز توجه بیشتر به صنایع کوچک و متوسط است. از آنجا‌که در سالیان گذشته کمتر به دغدغه‌‌‌‌‌‌ها و موانع صنایع کوچک و متوسط بها داده شده‌است، لازم می‌دانم که برای کمک به سراپا ماندن آنها، ‌‌‌‌‌‌به این واحدهای صنعتی کوچک توجه شود.

میری یادآوری می‌کند: یکی از مشکلات جدی این واحدهای کوچک، مساله دستمزد است؛ مثلا اگر بحث افزایش ۲۵‌درصدی حقوق در سال‌آینده رخ دهد، گرهی از کار کارگران بازنخواهد شد و معیشت آنها همچنان در خطر است، در مقابل هم اگر افزایش حقوق سال‌آینده بیش از ۲۵‌درصد باشد، کارفرما دچار مشکل خواهد شد و این مساله تاثیر مضاعفی بر سفره همان کارگران نیز خواهد داشت، به‌همین‌دلیل فکر می‌کنم باید در اتاق به حل این مسائل بسیار فکر کنیم. میری در پایان بیان می‌کند: عامل اصلی ترغیب من به ورود به اتاق، پیگیری این سه هدف مهم بود. همچنین به‌نظر من بستر ائتلاف برای فردا امکانات لازم برای پیگیری این دغدغه‌ها را به من خواهد داد و احتمال بیشتری برای پیگیری به این معضلات وجود خواهد داشت.