اجرای گام به‌گام فاز دوم مدیریت هوشمند توزیع آرد و نان از بهمن

به گزارش خبر‌‌گزاری فارس، محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور هوشمندسازی مدیریت آرد و نان در وزارت امور اقتصادی گفت: مرحله اول طرح مدیریت هوشمند آرد و نان، تکمیل زنجیره داده‌ها در زمینه گندم، آرد و نان بود که به‌وسیله مدیریت داده‌ها اجرا شد و از اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌جاری از استان زنجان شروع و به‌تدریج تکمیل شد، به‌گونه‌ای که ۷۶‌هزار نانوایی در سراسر کشور به ‌کارت‌خوان هوشمند نانوایی‌ها مجهز شدند و در ۱۸‌هزار روستا که معمولا هر روستا یک نانوایی دارد نیز این کارتخوان‌ها نصب شده‌است.

در حال‌حاضر بالای ۹۸‌درصد نانوایی‌های کشور تحت‌پوشش کارتخوان‌های هوشمند آرد و نان هستند و یکی دو‌درصد باقی‌مانده هم دارای مشکلاتی از طرف نانوایی‌ها هستند که به‌طور مثال؛ دارای نقص مدارک یا مشکلاتی مانند وراثت، فوت دارنده نانوایی یا انسداد حساب‌‌‌‌‌‌‌ها روبه‌‌‌‌‌‌‌رو هستند که هنوز نتوانسته‌ایم برای آنها کارت‌خوان هوشمند صادر کنیم، اما از جانب ما هیچ مشکلی نبوده بلکه از جانب خود نانوایی‌ها تعداد اندکی با این مشکل مواجه هستند.

او در مورد نسبت نان صنعتی و فانتزی به کل نان کشور گفت: میزان نان فانتزی و صنعتی از نان کشور حدود ۲ تا ۳‌درصد است. بقیه نان کشور حدود ۹۱‌درصد توسط نانوایی‌های سنتی پخت می‌شود و ۷ تا ۸‌درصد آرد خام برای روستاهای کم‌‌‌‌‌‌‌جمعیت و عشایر تامین می‌شود. در جاهایی که صرفه ایجاد نانوایی ندارد، آرد خام به‌جای نان برای عشایر و همچنین روستاهای کوچک و کم‌‌‌‌‌‌‌جمعیت توزیع می‌شود.

جلال در مورد اجرای فاز دوم گفت: فاز بعدی طرح به‌صورت یکپارچه اجرا نمی‌شود و به‌تدریج و گام به‌گام و استان به استان از بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه آغاز می‌شود. هم‌‌‌‌‌‌‌زمان با آن، نرم‌‌‌‌‌‌‌افزار و تکمیل آموزش نانوایی‌ها شروع می‌شود و به‌تدریج گسترش می‌یابد تا در سراسر کشور اجرا شود.

رویکرد ما عدم‌آزادسازی قیمت نان و عدم‌محدودیت آرد برای مصرف‌کنندگان است. با این منطق جلو می‌‌‌‌‌‌‌رویم، اما نانوایی‌ها براساس عملکرد فروش نان خود، سهمیه آرد دریافت می‌کنند، آن‌هم براساس داده‌هایی است که در کارت‌خوان هوشمند پردازش می‌شود. البته تراکنش‌های غیرواقعی احصاشده و حذف می‌شود و در دوره خرید آرد توسط نانوایی از این پس معادل عملکرد دوره‌‌‌‌‌‌‌های قبلی با چند‌درصد بالاتر از دوره گذشته آرد یارانه‌‌‌‌‌‌‌ای اختصاص می‌‌‌‌‌‌‌یابد. قیمت آرد برای همه نانوایی‌ها مشابه سابق و بدون‌تغییر است.

جلال افزود: مبنای اصلی عملکرد ما یک‌‌‌‌‌‌‌ماهه است، البته دوره دریافت آرد برای هر نانوایی متفاوت است. برای برخی دوره‌‌‌‌‌‌‌های ۱۰ روزه، ۱۵روزه یا ۳۰‌روزه محاسبه می‌شود و متناسب با عملکرد دوره‌‌‌‌‌‌‌های قبلی، سهمیه آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی برای هر ماه در دوره‌‌‌‌‌‌‌های ۱۰‌روزه یک‌‌‌‌‌‌‌سوم ماه در دوره‌‌‌‌‌‌‌های ۱۵‌روزه یک‌‌‌‌‌‌‌دوم یا ۳۰‌روزه به همان اندازه قبل اختصاص می‌‌‌‌‌‌‌یابد. هر نانوایی که فروش نان بیشتری داشته باشد و ساعت کارش را بخواهد افزایش دهد، در دوره آینده سهمیه آرد با چند‌درصد افزایش دریافت می‌کند؛ یعنی امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت و کسی که قصد دارد نان بیشتری بفروشد و سهمیه او کفاف عملکردش را ندهد، سهمیه‌‌‌‌‌‌‌اش بالا می‌رود و به‌تدریج هر دوره که عملکرد محقق شود، براساس داده‌های کارت‌خوان هوشمند تا ۱۰‌درصد امکان افزایش سهمیه آرد وجود دارد. در زمینه افزایش کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه نانواها به دلیل عدم‌افزایش قیمت نان در سال‌جاری و بر اساس قولی که دولت برای جبران افزایش هزینه اجاره یا دستمزد نانواها داده‌است، از اول طرح ۱۵‌درصد ارزش عملکرد فروش نان به نانوا واریز می‌‌‌‌‌‌‌شد، اما در فاز دوم این رقم به دوبرابر افزایش می‌‌‌‌‌‌‌یابد. در پایان هر روز عملکرد کارت‌خوان در فروش نان مبنای محاسبه کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه قرار می‌گیرد و از این پس این کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه به ۳۰‌درصد افزایش می‌‌‌‌‌‌‌یابد. البته این عدد قطعی‌نشده ممکن است بین ۳۰ تا ۳۵‌درصد از عملکرد نانوا در هر روز به‌عنوان کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه به‌حسابش واریز شود.

او در پاسخ به این سوال که برخی نانوایان برای دریافت یارانه بیشتر ممکن است بیش‌‌‌‌‌‌‌اظهاری در فروش تعداد نان داشته باشند، با آن چگونه برخورد می‌کنند، اظهار کرد: مدیریت هوشمند آرد و نان به‌خاطر تحلیل داده‌ها و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از داده‌ها است و توصیه ما به همه نانوایان این است که بزرگ‌ترین دارایی یک نانوا سوابق تراکنشی او در کارت‌خوان هوشمند است، بنابراین نسبت به سلامت و درستی داده‌های خود دقت کنند. در برخی نانوایی‌ها مشاهده می‌شود که مثلا با یک کارت بانکی خریدهای غیرمتعارف به‌عنوان مشتری ثبت می‌شود، چون سامانه هوشمند است آن را شناسایی می‌کند یا ممکن است برخی نانوایان نان را گران‌‌‌‌‌‌‌تر بفروشند یا تعداد بیشتری نان ثبت کنند، درحالی‌که کمتر از آن به مشتری تحویل می‌دهند. در این زمینه، هم از نظارت مردمی استفاده می‌شود و هم بازرسان ویژه وجود دارند که در صورت کشف تخلف، جریمه‌‌‌‌‌‌‌ها آن‌چنان سنگین خواهد بود که دیگر کسی به فکر رفتار متقلبانه نباشد. با پردازش داده‌ها و استخراج آن می‌توان عملکرد واقعی نانوا را به‌دست آورد. اگر عملکرد واقعی کمتر باشد، میزان سهمیه آرد و حتی کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه به نانوایی در دوره‌‌‌‌‌‌‌های بعدی کم می‌شود و رتبه نانوا کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: بعد از فراگیری در کلیه استان‌ها در مرحله دوم که به معنای تخصیص آرد یارانه‌‌‌‌‌‌‌ای مبتنی بر عملکرد واقعی نانواست، طرح به پایداری و بلوغ می‌رسد. آرد یارانه‌‌‌‌‌‌‌ای ارزان است. دولت پیش‌بینی لازم را برای تامین گندم و آرد یارانه‌‌‌‌‌‌‌ای برای بودجه ‌سال‌آینده انجام داده‌است. طبق قول وزارت جهادکشاورزی در تامین گندم برای آرد هیچ محدودیت و کمبودی نداریم. برای سال‌آینده هم پیش‌بینی لازم صورت‌گرفته و تغییر خاصی برای نان مردم و مشتریان صورت نمی‌گیرد. مرحله دوم از بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه به‌تدریج شروع می‌شود. بستگی به روند اجرایی دارد. ملاحظات اجرایی را درنظر می‌گیریم. تلاش دولت این است که در کوتاه‌ترین زمان برای حمایت از نانوایان متعهد و اکثریت نانوایی‌ها که به‌کار خود تعهد دارند اعمال سهمیه جدید و کمک‌‌‌‌‌‌‌هزینه جدید انجام شود.

همچنین تعداد اندکی از نانوایی‌ها که رفتار متقلبانه دارند با آنها برخورد می‌شود. در بخش مصرف‌کننده هم کیفیت نان افزایش و قیمت آن تغییر نخواهد کرد.