دست واسطه‌ها باید از بازار کوتاه شود

گروه بازرگانی- وزیر جهاد کشاورزی بر کوتاه کردن دست واسطه‌ها و کاهش فاصله میان تولیدکننده و مصرف‌کننده تاکید کرد و گفت: شبکه‌های بازار‌رسانی در کشور باید اصلاح شود.

به گزارش «مهر»، صادق خلیلیان افزود: تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدی در بخش کشاورزی باید با قدرت، تولید و در عین حال خواسته‌های خود را برای عرضه و فروش محصولات مطرح کنند. وی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز از ابزار و امکانات موجود برای کمک به تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدی در بخش کشاورزی استفاده خواهد کرد، اظهار کرد: با راه اندازی میدان عمده فروشی در تهران و ایجاد سامانه عرضه محصولات کشاورزی توسط این سازمان، تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدی در نقاط مختلف کشور می‌توانند به این سامانه متصل شوند و محصولات اعضای خود را با قیمت‌های پیشنهادی عرضه کنند.

خلیلیان بار دیگر از ساختار مدیریت تولید و بازار در کشور انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر وظیفه تولید با وزارت جهاد کشاورزی است و تنظیم بازار بر عهده دستگاه دیگری گذاشته شده، در حالی که تولید بدون توجه به بازار معنی ندارد.

خلیلیان سپس ادامه داد: تولید، بازار، واردات، صادرات و صنایع مرتبط با کشاورزی یک مجموعه به هم پیوسته است که می‌تواند منجر به توسعه بخش کشاورزی شود.

وی در عین حال واگذاری امور تصدیگری به تشکل‌ها و بخش غیر‌دولتی را از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم وظایف را به بخش خصوصی بسپاریم و هزینه‌های حاصل از کوچک‌سازی ساختار وزارتخانه را صرف حمایت از تولید‌کنندگان کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با وجود بروز خشکسالی‌ها، تحریم‌ها و مسائل مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها، تولیدات کشاورزی جهش خوبی داشته است، گفت: تامین ۹۵ درصد نیاز مواد غذایی در کشور، نقطه قوتی برای چانه‌زنی‌های ایرانی با قدرت‌های جهانی است.

وی افزایش بهره‌وری، اصلاح ساختار فن آوری در واحدهای تولیدی، عرضه مستقیم کالا، توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری را از اهداف استراتژیک بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: امروز کشاورزی در کشور قابل اتکا است و امسال که سال تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، دولت محور کار را بخش کشاورزی قرار داده است.