به گزارش «ایسنا» محمد مرادی با بیان اینکه تحت قالب سامانه سماسط (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) اطلاعات جامعی از وضعیت تولید داریم، گفت: در این سامانه می‌توانیم به‌صورت برخط میزان تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ تولیدشده، شهر و روستا و واحد تولیدی، میزان تلفات و... را رصد کنیم. وی ادامه داد: به‌رغم اینکه امسال سال‌ پر فراز و نشیبی داشتیم و به بخش‌های مختلف کشور شوک وارد شد، خوشبختانه در بخش مرغ تخمگذار اتفاقی رخ نداده و حتی توانستیم ۵‌درصد بیشتر از برنامه تعیین‌شده تولید کنیم. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به اینکه هیچ کمبودی تا پایان سال‌نداریم و شرایط پایدار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌میزان تولید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ در کشور به عدد یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌تن برسد. این در حالیست که سال‌گذشته یک‌میلیون و ۱۲۰‌هزار‌تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد. به گفته وی سرانه مصرف تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ در کشور بالای ۱۴ کیلو است. سرانه مصرف ما نسبت به کشورهای توسعه‌یافته پایین و نسبت به میانگین دنیا بالا است.

مرغداران در فروش هرکیلو تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ ۱۰‌هزارتومان ضرر می‌کنند

مرادی همچنین درخصوص قیمت تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ نیز گفت: قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تمام‌شده هر کیلو تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ درب مرغداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حدود ۴۹‌هزار‌تومان است، بعد از مردمی‌سازی یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تولیدکنندگان همراه دولت شدند و دولت نیز قیمت ۳۵‌هزار‌تومان را به ازای هر کیلو برای تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ به‌صورت موقت تعیین کرد. قرار بود این قیمت شهریورماه اصلاح شود و واقعی‌سازی صورت بگیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.  این فعال بخش‌خصوصی با بیان اینکه تولید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ خطی و مصرف سینوسی است، افزود: معتقدیم قیمت‌گذاری بر روی محصولاتی که مصارف سینوسی دارند و مصرف با تغییر فصل افزایش یا کاهش می‌یابد، اقدام درستی نیست و باید براساس عرضه وتقاضا باشد.

صادرات ۲۷‌هزارتن تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ در ۹ماهه ۱۴۰۱

وی در ادامه به آمار صادرات تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال‌تاکنون یعنی در این ۹ ماه ۲۷‌هزار‌تن تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ صادر شده‌است، یعنی به‌طور میانگین ٣‌هزار ‌تن در ماه تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ صادرشده که عدد زیادی نیست، زیرا ما در سال‌١٣٩٤ رکورد صادرات را زده بودیم و به ۹۴هزار‌تن هم رسیدیم. البته این نکته نیز حائزاهمیت است که رقیب قدرتمندی مانند ترکیه وجود دارد.