ابوالفضل خاکی، در نشست هیات‌نمایندگان اتاق قم با مدیرکل امور مالیاتی این استان، به نقل از رئیس اتاق ایران، اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی اظهارنظرکنندگان در جلسه، بر ضرورت تقویت اتاق ایران به‌عنوان باسابقه‌‌‌‌‌‌‌‌ترین و بزرگ‌ترین نماینده بخش‌خصوصی و حفظ هویت مستقل اتاق تاکید کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. خاکی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های اخیر چین در منطقه خاورمیانه و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشورهای اطراف ایران نشان می‌دهد کشورها عمدتا دنبال منافع شخصی خود هستند، بنابراین متکی بودن به وعده کشورهای مختلف قطعا صحیح نخواهد بود و ایران باید اقتصاد خود را تقویت کنند؛ چراکه ما در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از قبیل حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل دریایی برای صادرات بسیار مشکلات فراوانی داریم. برای مثال در زمینه صادرات به کشورهای آفریقایی به‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص حوزه حمل‌ونقل دریایی زیرساخت لازم را نداریم همچنین در برخی از موارد مشاهده می‌شود کشور روسیه برای واردات زیرساخت لازم را ندارد. او تاکید کرد: بخش تولید و بخش‌خصوصی ظرفیت‌های لازم صادراتی را ایجاد‌کرده‌است و امروز دولت باید توجه کند اگر زیرساخت‌های لازم حمل‌ونقل را برای صادرات فراهم نکند فرصت‌های فعالان اقتصادی در کشور یکی پس از دیگری از دست خواهد رفت.

در ادامه این نشست، حسین نیروبخش، مدیرکل امور مالیاتی استان قم گفت: درخصوص رد دفاتر که در اجرای قانون قدیم با مشکلات آن مواجه بودیم، در اصلاح قانون جدید این موضوع رفع شده و رویکرد و منویات سازمان امور مالیاتی به تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق حساب معرفی‌شده به‌دست آمده است. او در جمع اعضای هیات‌نمایندگان اتاق قم افزود: در سال‌۹۸ قانون پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌های فروشگاهی به تصویب رسید ‌و اجرای این قانون از ابتدای آبان ماه کلید خورده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال‌آینده همه اشخاص را تحت‌شمول قرار دهد که بسیار قانون مطلوبی است. مدیرکل امور مالیاتی استان قم معتقد است: با این قانون معاملات غیررسمی ایجاد نمی‌شود و فروشنده دیگر دغدغه نخواهد داشت، بنابراین فروشنده‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای اینکه دچار مشکل نشوند، مجبور هستند فروش خود را به شکل رسمی انجام دهند. اگر این فروش‌ها توسط فروشنده شکل رسمی پیدا کند شما به‌عنوان خریدار مواد اولیه مالیات ارزش‌افزوده‌‌‌‌‌‌‌‌ای که پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌کنید بخش قابل‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی از قیمت شما را کاهش خواهد داد. نیروبخش تصریح کرد: قانون ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌افزوده در بحث هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های حل‌اختلاف مالیاتی تغییر چشمگیری را ایجاد‌کرده‌است و می‌تواند در بخش صنعت و تولید و خدمات به شکلی که به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت امروز عمل می‌شود، تغییرات زیادی را ایجاد کند و مشکلات را مرتفع کند؛ گرچه اجرای این قانون متصل به اجرای قانون پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌های فروشگاهی خواهد بود و پس از تکمیل دوره اجرای قانون پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌های فروشگاهی این قانون نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

او درخصوص تعامل با تولید و صنعت تاکید کرد: اداره‌کل امور مالیاتی از مشکلات صنعت باخبر است و باید اشاره کنم که سهم اداره‌کل امور مالیاتی برای کمک به جامعه اقتصاد کشور تعامل با تولید و صنعت خواهد بود. به‌‌‌‌‌‌‌‌زعم نیروبخش، افزایش افق دید سازمان امور مالیاتی نسبت به بخش صنعت مشهود است. او می‌گوید ظرفیت‌های تولید و مالیاتی کشور کارشناسی‌شده‌است و امیدواریم صنعت از مالیات راضی باشد و همچنین مالیات هم بتواند خدمات مطلوب خود را به بخش اقتصاد کشور ارائه کند تا انتظارات از دستگاه مالیاتی کشور به نحو مطلوب رفع شود.