گروه بازرگانی - براساس آمار و ارقام منتشر شده، چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ جهان تنها ۶۰ گمرک داشته، در حالی که ایران با حجم تجارت بسیار کمتر بالغ بر ۱۴۲ گمرک دارد.

به گزارش «ایسنا»، گمرک ایران در حالی قصد دارد طرح تحول نظام گمرکی کشور را به اجرا درآورد که در حال حاضر گمرک‌های ایران با انواع و اقسام مشکلات مواجه بوده و واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در ایران نیز جور مشکلات گمرک ایران را می‌کشند. براساس آمار تنها یک گمرک یعنی گمرک شهید رجایی به تنهایی ۴۰ درصد از حجم تجارت کشور را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر ۱۰ گمرک کشور در مجموع ۸۵ درصد تجارت و ۳۰ گمرک بالغ بر ۹۸ درصد از تجارت ایران را به خود اختصاص می‌دهند. این درحالی است که هم‌اکنون ۱۴۲ گمرک در سراسر ایران فعال هستند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که ۱۱۲ گمرک باقیمانده تنها ۲ درصد از کل تجارت کشور را مدیریت می‌کنند. براساس برنامه پنجم توسعه، ۵۰ گمرک تا پایان سال آینده جمع‌آوری و تعطیل می‌شوند. رییس کل گمرک ایران نیز بر تعطیلی بسیاری از گمرک‌های کشور تاکید کرده است.

اواخر سال گذشته با ادغام‌های صورت گرفته تعداد گمرک‌های کشور از ۱۶۷ به ۱۴۲ کاهش یافت، با این وجود به نظر می‌رسد هنوز تعداد گمرک‌های ایران بسیار بالا است؛ همچنین ۲۵ گمرک و بازارچه مرزی تعطیل شده‌اند که این اقدام طبق مصوبه شهریور سال گذشته هیات وزیران انجام شده است.

در حال حاضر انجام امور گمرکی برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا یکی از معضلات جدی بوده و برخی از کالاها مدت زمان زیادی در گمرک به دلیل سپری کردن فرآیند ورود یا خروج دپو می‌شوند.