گروه بازرگانی- به گفته رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، شرکت‌های اقماری وابسته به جهاد کشاورزی عمده واردات را در زمینه گوشت و مرغ در دست دارند و در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام عملا به یک واسطه بزرگ جهت خرید گوشت و مرغ در مقیاس کلان و از بازارهای جهانی برای تجار ایرانی تبدیل شده است. این در حالی است که مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه مافیای واردات گوشت در کشور وجود ندارد، گفته که در سال گذشته دولت اصلا واردات گوشت انجام نداده است. حسین صدر، رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا»، تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، مافیای اصلی در زمینه واردات گوشت و مرغ است. او گفت: شرکت‌هایی که می‌خواهند گوشت و مرغ را وارد کنند، باید از شرکت پشتیبانی امور دام مجوز بگیرند و از آنجا به سازمان دامپزشکی معرفی شوند؛ ولی اینکه اساسا شرکت پشیتبانی امور دام چه کاره است، من نمی‌دانم؛ چون در وظایفی که برای این شرکت تعریف شده، رسالت ذاتی‌اش این است که نهاده‌های دامی را تهیه و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

صدر گفت: به اعتقاد من شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی است که در زمینه واردات گوشت وجود دارد و این در حالی است که در بحث واردات گوشت و مواد پروتئینی خام دامی این ظرفیت و پتانسیل وجود دارد که قیمت‌ها تا ۳۰ درصد کاهش یابد؛ ولی انگار نیرویی وجود دارد که نمی‌خواهد این موضوع اجرایی شود.

اما صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی شرکت‌های اقماری وزارت بازرگانی به واردات گوشت مشغول‌اند. آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در حال حاضر ۱۰۷ شرکت واردکننده گوشت در کشور وجود دارد که یکی از آنها هم شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضمن اینکه در سال گذشته این شرکت هیچ واردات گوشتی نداشته است.