قاچاق 12 میلیارد دلار کالا در سال 90

گروه بازرگانی- معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سال ۸۸ براساس برآورد انجام شده حجم قاچاق کالا ۲۰ میلیارد دلار بوده که در سال ۸۹ این رقم به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است، ضمن اینکه برآوردها حاکی از کاهش ۱۵ درصدی حجم قاچاق در سال ۹۰ است به این ترتیب میزان کالای قاچاق در سال گذشته را باید حدود ۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفت. سردار مهدی ابویی در همایش مبارزه با قاچاق در دانشکده علوم اداری و قضایی با انتقاد از آمار غیرواقعی که توسط برخی رسانه‌ها در مورد «کشف تنها ۳ هزارم درصد از حجم قاچاق» منتشر شده است، گفت: گرچه طبق برنامه باید ۲۰ درصد از کالای قاچاق کشف شود، اما به طور میانگین در کشور ۸ درصد کالای قاچاقی کشف می‌شود.

سردار ابویی خاطرنشان کرد: گمرک بخش کوچکی از کالای قاچاقی را کشف می‌کند؛ در حالی که بخش مهمی مشروبات الکلی و فرآورده‌های نفتی است که از کانال گمرک عبور نمی‌کند که در سال ۸۹ حدود یک میلیارد دلار و سال ۸۸ حدود ۸۵۰ میلیون دلار قاچاق این دو فرآورده کشف شد.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سال ۸۹ سهم سیگار قاچاق ۳۰ درصد در سطح عرضه بود که در اسفند ۹۰ این رقم به ۱۱ درصد رسید و این اتفاق بزرگی است؛ زیرا سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که سال ۸۹ از این رقم ۲۴ میلیارد نخ سیگار قاچاقی و در سال ۹۰ نیز ۱۸ میلیارد نخ سیگار کشف شد. سردار ابویی در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش حجم قاچاق مصنوعات طلا و جواهر از ۵۰ به ۲۰ درصد خبر داد و گفت: گرچه اتحادیه طلافروشان اعتقاد دارند ۱۰ درصد از مصنوعات در حال حاضر قاچاقی است اما به آنها گفتیم زیاده خوشبین هستید. ابویی افزود: معابر مرزی که نه در آن گمرک حضور دارد و نه نیروی انتظامی حدود ۸ تا ۹ معبر در کشور است که کالای قاچاق از این طریق به صورت رسمی وارد می‌شود. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از بحث واردات ته‌لنجی ملوانان گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد این نوع واردات ساماندهی شد؛ زیرا با هر لنج ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن کالا به عنوان ته‌لنجی وارد می‌شد؛ در حالی که از اسم این عبارت پیدا است باید کالایی در ته‌لنج قرار گیرد نه اینکه ۳۰۰ تن کالا یک لنج را پر کند. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: ۱۲ استان کشور حدود ۹۰ درصد ورود و خروج کالای قاچاقی را تشکیل می‌دهند که برخی از استان‌ها شامل آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، البرز، اصفهان، تهران و شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس از شهرهای هدف هستند.