بر این اساس قرار است ‌هزار‌میلیارد‌تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و ‌هزار‌میلیارد‌تومان بسته تبلیغات ویژه شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص یابد، اما باید دید آیا این بسته حمایتی می‌تواند موجب کوچ کسب‌وکارهای ‌مجازی به پیام‌رسان‌های داخلی شود یا خیر. از سوی دیگر آیا طرف تقاضا که مشتری‌های کسب‌وکارهای ‌مجازی بودند، علاقه‌ای به حضور در این پیام‌رسان‌ها دارند؟ برای پاسخ به این سوالات باید به میزان فروش VPN برای دورزدن فیلترینگ استناد کرد که نشان از رشد سه‌هزار برابری دارد. این موضوع بیانگر آن است که ترجیح کاربران فضای‌مجازی، استفاده از همان پلتفرم‌های جهانی است و از سوی دیگر، بی‌اعتمادی به پلتفرم‌های داخلی نیز مانع از آن می‌شود تا آنها به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی بروند، با این‌حال دولت در بسته خود، از حمایت ۲‌هزار‌ میلیارد‌تومانی از کسب‌وکارها خبر داده است.

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌‌‌‌‌‌وکار وزارت صمت اظهار کرد که ۹۰‌درصد از کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند. کسب‌‌‌‌‌‌وکارهایی از جنس بلاگرها و تبلیغات در این شرایط تعدیل نیرو داشته‌‌‌‌‌‌اند. کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای خرد در اینستاگرام نیز قطعا دچار مشکل شده‌اند. متاسفانه مرجع آماری نداریم و از آنجا که بسیاری از این کسب‌‌‌‌‌‌وکارها مجوز‌محور نبوده‌‌‌‌‌‌اند آمار دقیقی هم از آنها نداریم، لذا بر اساس آمار متفاوتی از ۳۰۰‌هزار تا ۳‌میلیون کسب‌‌‌‌‌‌وکار در اینستاگرام، گفته می‌شود که دچار مشکل شده‌اند.

کسب‌وکارهای زیادی، زندگی خود را از طریق فضای‌مجازی می‌گذرانند و حال با فیلترینگ، این کسب‌وکارها نفس‌‌‌‌‌‌های آخر خود را می‌‌‌‌‌‌کشند. آمار زیادی از آسیب فضای‌مجازی در نتیجه این فیلترینگ منتشر می‌شود که قابل‌تامل است.

برای مثال بنابر اذعان رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، محدودیت اینترنت ۳۵‌هزار ‌میلیارد‌تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵‌هزار‌ میلیارد‌تومان به کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای سایر حوزه‌‌‌‌‌‌ها خسارت وارد کرده است.

همچنین وب‌سایت جهانی «نت‌بلاکس» مدعی شد که قطعی اینترنت در ایران ساعتی ۵/ ۱‌میلیون دلار معادل ۴۵‌میلیارد‌ تومان زیان اقتصادی به ایران وارد می‌کند.

در نتیجه آسیب‌‌‌‌‌‌های وارده، دولت قول داد تا از کسب‌وکارها حمایت کند. در هفته دوم مهر‌ماه سید‌احسان خاندوزی به آسیب‌‌‌‌‌‌هایی که به کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای اینترنتی واردشده‌است، اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد از همه ابزارهای خود برای ترمیم خسارت به کسب‌وکارها استفاده می‌کند و همه باید برای ترمیم لطمه‌‌‌‌‌‌هایی که در روزهای گذشته به کسب‌وکارهای حقیقی و ‌مجازی واردشده تلاش کنیم. دولت هم اهتمام دارد با ابزارهایی که در اختیار دارد برای جبران این خسارت‌‌‌‌‌‌های وارده به مردم اقدام کند.

همچنین خاندوزی اواسط مهر‌ماه نیز از آماده‌‌‌‌‌‌شدن بسته‌‌‌‌‌‌ای برای حمایت از کسب‌وکارها خبر داد و اعلام کرد: این بسته حمایتی ظرف چند روز آینده نهایی و رسما اعلام می‌شود که البته هنوز خبری از بسته وزارت اقتصاد نیست، با این حال مدیرکل دفتر خدمات کسب‌‌‌‌‌‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر‌شده از قطعی اینترنت، گفت: قرار است ‌هزار‌میلیارد‌تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و‌ هزار‌میلیارد بسته تبلیغات ویژه شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم.

بسته ۲هزار میلیاردی حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌‌‌‌‌‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر‌شده از قطعی اینترنت، گفت: قرار است ‌هزار‌میلیارد‌تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و ‌هزار‌میلیارد بسته تبلیغات ویژه شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم. به‌‌‌‌‌‌هرحال اگر فیلترینگ برداشته شود از ظرفیت بلاگرها برای جبران صدمات آنها استفاده خواهیم کرد. بحث ما در این مرحله شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیست، بلکه ما می‌‌‌‌‌‌خواهیم این بودجه را اختصاص دهیم تا طبق قوانین کشور برای جبران صدمات این کسب‌‌‌‌‌‌وکارها اقدام شود.

امیرحسین اسدی در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با اتاق ایران آنلاین گفت: ما قبول داریم قطعی اینترنت به کسب‌‌‌‌‌‌وکارها صدمه می‌زند. اینترنت شاهراه اتصال و ارتباطات و زیرساخت کسب‌‌‌‌‌‌وکار است. قبول داریم بسیاری از کسب‌‌‌‌‌‌وکارها در اینترنت و شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و اینستاگرام به دلیل فیلترینگ و محدودیت اینترنت دچار مشکلات زیادی از جنس تبلیغات، برندینگ یا از جنس فروش شده‌اند.

او با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت برای بررسی این مشکلات ادامه داد: هدف از این بررسی‌‌‌‌‌‌ها این است که اولا در دفعات بعدی این اتفاقات برای کسب‌‌‌‌‌‌وکارها رخ ندهد و دوم اینکه تصمیم بگیریم با کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای متضرر فعلی چه کنیم. همچنین باید بررسی کنیم چه کسب‌‌‌‌‌‌وکارهایی صدمه دیده‌‌‌‌‌‌اند و به راه‌‌‌‌‌‌های جایگزین فکر کنیم.

اسدی افزود: حدود ۹۰‌درصد از کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند.

کسب‌‌‌‌‌‌وکارهایی از جنس بلاگرها و تبلیغات در این شرایط تعدیل نیرو داشته‌‌‌‌‌‌اند. کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای خرد در اینستاگرام نیز قطعا دچار مشکل شده‌اند.

 متاسفانه مرجع آماری نداریم و از آنجا که بسیاری از این کسب‌‌‌‌‌‌وکارها مجوز‌محور نبوده‌‌‌‌‌‌اند آمار دقیقی هم از آنها نداریم، لذا بر اساس آمار متفاوتی از ۳۰۰‌هزار تا ۳‌میلیون کسب‌‌‌‌‌‌وکار در اینستاگرام، گفته می‌شود دچار مشکل شده‌اند.

آسیب ۵ تا ۱۰۰درصدی کسب‌وکارها

او با تاکید بر اینکه همه کسب‌‌‌‌‌‌وکارها در کشور به دلیل قطعی اینترنت بین ۵ تا ۱۰۰‌درصد دچار آسیب شده‌اند بیان کرد: باید بر اساس ضرر و زیان کسب‌‌‌‌‌‌وکارها میان آنها دسته‌بندی شود. کسب‌‌‌‌‌‌وکارهایی که مشکلات حیاتی داشته و تعدیل نیروی زیادی انجام داده‌اند و کسب‌‌‌‌‌‌وکارهایی که این تغییرات در حد ۵ یا ۱۰‌درصد بوده است نباید یکسان حمایت شوند. ما قصد داریم بر اساس این دسته‌بندی با درنظرگرفتن بسته‌‌‌‌‌‌های حمایتی به کمک این کسب‌‌‌‌‌‌وکارها بیاییم.  اسدی گفت: این پیشنهاد هم مطرح‌شده‌است که در زمان بحران‌های امنیتی یا طبیعی تدابیری درنظر گرفته شود تا ارتباط کسب‌‌‌‌‌‌وکارها با بین‌الملل قطع نشود

. بر این اساس این پیشنهاد هم قابل‌بررسی است که اتاق‌های بازرگانی، اصناف، اتحادیه‌‌‌‌‌‌ها و ادارات صمت استان‌ها همه مجهز شوند تا در مواقع بحران اینترنت آزاد داشته باشند و دسترسی آنها کامل قطع نشود.