آقای حلاج لطفا درباره نشستی که هیات روسی با ایرانیان داشته است، توضیحات بیشتری ارائه دهید.

یک هیات روسی با همکاری اتاق بازرگانی تهران و مرکز صادرات روسیه به ایران آمده است. این هیات، متشکل از ۶۵شرکت روس و ۱۱۸‌نفر نماینده از شرکت‌های روسی است که نشان می‌دهد هر شرکت، بیش از یک نماینده به کشور فرستاده است. این شرکت‌ها در چند حوزه کشاورزی، صنایع شیرینی و شکلات، دارو، صنایع غذایی، صنایع چوب، پتروشیمی، آبزیان، انرژی و بازیافت فعالیت دارند.

اگر ممکن است توضیحاتی درباره این شرکت‌ها بدهید و بگویید این جلسات در چند روز برگزار می‌شود؟

 این نشست‌‌‌‌‌‌ها در سه روز برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان فناورانه روسیه، با جمعیت خوبی به ایران آمده‌‌‌‌‌‌اند. قرار است در این سه روز،‌ جلسات متعدد برگزار شود. این عدد ممکن است در تصور بسیار زیاد به‌نظر برسد اما اگر در نظر بگیریم که قرار است برای هریک از این شرکت‌ها چندین جلسه برگزار کنیم تا به نتیجه مورد قبول برسیم، این تعداد جلسات منطقی است. برخی از شرکت‌های روس که به ایران آمده‌اند، از پیش از سفر به ایران شرکای تجاری خود را می‌‌‌‌‌‌شناختند و قبلا با فضای صنعتی ایران آشنایی داشتند، اما گروهی از شرکت‌های روسی تا پیش از این بیشتر با کشورهای همسایه اروپایی خود دادوستد داشتند. از سویی دیگر، ما نیز در کشور نیازهایی داریم که شرکت‌های روسی می‌توانند آن را رفع کنند. هم‌‌‌‌‌‌اکنون و با همین یک جلسه نیز برخی شرکت‌ها قراردادهایی بسته‌‌‌‌‌‌اند اما فعلا نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.

من گریزی به صحبت‌های شما می‌‌‌‌‌‌زنم. دو نکته توجه مرا جلب کرد. خواهش می‌‌‌‌‌‌کنم توضیح دهید در کدام حوزه‌‌‌‌‌‌ها به شرکت‌های روس نیاز داریم و همچنین بگویید آیا روسیه به دلیل تحریم‌‌‌‌‌‌ها، مجبور شده به تجارت با کشور ما روی آورد؟

ما در بخش ماشین‌آلات از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنیم و منظور من هم کمک در همین بخش بود. در مورد سوال دوم شما هم باید بگویم که تحریم‌ها بی‌‌‌‌‌‌تاثیر نبوده‌‌‌‌‌‌اند اما تمام دلیل نیست. روس‌‌‌‌‌‌ها و به‌خصوصی برخی از ایالات آنها، سال‌ها با کشورهای همسایه خود که کشورهای اروپایی بودند، دادوستد کرده‌‌‌‌‌‌اند و حالا تحریم‌‌‌‌‌‌ها، تجارت آنها را قفل کرده است. البته که این تنها دلیل نیست و شرکت‌های روسی که برای اولین‌بار و از نزدیک با فضای صنعتی کشور مواجه شدند، از توسعه برخی از صنایع ما شگفت‌‌‌‌‌‌زده شدند و مشخصا تنها دلیل روی آورد روسیه به تجارت با ایران، تحریم نیست.

آیا طرف ایرانی هم به همین میزان مشتاق همکاری با روس‌‌‌‌‌‌ها بود؟

اگر صادق باشیم ما نتوانسته‌‌‌‌‌‌ایم از ظرفیت‌های بازار روسیه به‌طور کامل استفاده کنیم. درست است که پیمان اوراسیا توانسته تا حدی این ظرفیت‌ها را افزایش دهد اما هنوز تا اشباع‌کردن پتانسیل‌های این کشور فاصله زیادی داریم. شرکت‌های ایرانی در این نشست حضور فعال و پرتعدادی داشتند که همین مساله، نشان می‌دهد بخش‌خصوصی در ایران هم مشتاق دادوستد با شرکت‌های تجاری است.

می‌‌‌‌‌‌توان گفت پس از این سه روز، میزان تجارت ما با شرکت‌های روسی چند‌درصد افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد؟

 حتی اگر توافق‌‌‌‌‌‌هایی بین شرکت‌ها منعقد شود، انجام آنها زمان زیادی می‌برد، بنابراین نمی‌توان از الان به‌سادگی گفت که دقیقا چند‌درصد به حجم مبادلات تجاری ما با روسیه اضافه خواهد شد اما من با توجه به رفت و آمدها و این مساله که قرار است حدود ۲۰ شرکت روسی دیگر نیز به ما اضافه شوند، تخمین می‌‌‌‌‌‌زنم این مقدار حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش یابد.