حسن انتظار در جلسه توسعه صادرات میز ملی سیب‌‌‌‌‌‌‌‌درختی کشور در اتاق ارومیه، با بیان اینکه آذربایجان‌غربی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است گفت: اقتصاد آذربایجان‌غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و این استان بزرگ‌ترین کانون تولید سیب کشور است. او ادامه داد: مسوولان لازم است با همفکری و تعامل لازم، زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه صادرات در استان را فراهم کنند.

او از بالا بودن میزان بهره‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.  جواد کرمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید محصولات مختلف از سیب‌‌‌‌‌‌‌‌درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان است. به گفته او، بهره‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان می‌تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب‌‌‌‌‌‌‌‌درختی مطلوب باشد.

بهنام تاج‌‌‌‌‌‌‌‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز با اشاره به رقابتی‌بودن بازار محصولات کشاورزی در جهان گفت: سیاست‌های بازگشت ارز در کشور به‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مورد بازبینی قرار گرفته و لزوم ورود نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در این مورد یک امر ضروری است.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید در داخل کشور، به ضرورت ایجاد تسهیل در صادرات سیب‌‌‌‌‌‌‌‌درختی اشاره و گفت: یکی از دلایلی که این روزها در روند صادرات سیب‌‌‌‌‌‌‌‌درختی مانع ایجاد کرده، تعلیق کارت‌های بازرگانی فعالان اقتصادی است که چندین سال ‌در کشف بازارهای صادراتی هزینه ‌کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ ولی با بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرکارشناسی کارت‌های بازرگانی آنها تعلیق و باعث حذف آنها از بازار شده است.

تاج‌‌‌‌‌‌‌‌الدینی با اشاره به صدور بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های خلق‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه گفت: عدم‌استفاده از نظرات بخش‌خصوصی در صدور بخشنامه و آیین‌‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث ایجاد اخلال در فعالیت صادرکنندگان در این چند سال‌ شده که با توجه به تاکید قانون لازم است نظرات تشکل‌های بخش‌خصوصی در صدور بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها اخذ شود.  وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات افزود: لازم است فرصت چهارماهه بازگشت ارز برای بخش کشاورزی از چهار‌ماه به یک سال ‌افزایش یافته تا صادرکنندگان بتوانند در بحث تهاتر موز و محصولات گرمسیری، تعهدات خود را در قبال دولت به انجام برسانند. کمبود ناوگان یخچالی در کشور نیز موضوع دیگری بود که تاج‌الدینی از آن به‌عنوان چالش دیگری در صادرات کشاورزی یاد کرد.