رییس مجلس هفتم، در این اجلاس با بیان اینکه گروه‌های دوستی پارلمانی به مثابه یک مفصل میان دولت و اتاق بازرگانی و کشورهای دیگر عمل می‌کنند، گفت: «این گروه‌ها می‌توانند با آگاهی به مشکلات و پیشنهاد برای وضع قوانین تازه، موانع را از سر راه بردارند.»

به گفته حداد عادل، فضای مجلس هفتم و اتاق بازرگانی طوری نیست که پیش از هر سخنی یکدیگر را محکوم کنند: «خوشبختانه دو طرف نسبت به هم اعتماد متقابل دارند و هیچ سوء‌ظنی در میان نیست.» رییس مجلس در ادامه به اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: «تبیین اصل ۴۴ و تدوین سیاست‌های کلی این اصل مهم‌ترین اتفاقی است که در طول دوران حیات اقتصادی جمهوری اسلامی افتاده است. در آغاز انقلاب، گرفتاری اصلی ما مغشوش بودن تصورات و فضای نظری مساله بود. سنگ آسیاب زمانه چرخید و بسیاری از ناهمواری‌ها را هموار کرد و امروز به یک افق تازه‌ای رسیده‌ایم و دیگر راجع به اصل ۴۴ دچار تردید در مبانی نیستیم. مجلس نیز این موضوع را جدی گرفته است و تشکیل کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در مجلس هفتم نشانه عزم نمایندگان در این راه است.»

حداد عادل ادامه داد: «همواره این نگرانی را داشته و داریم که بسیاری از اندیشه‌های صحیح به علت اجرای غلط عقیم مانده و حتی مبدل به ضد آن می‌شود و این اندیشه‌های صحیح به دلیل شتابزدگی در اجرا یا سپرده نشدن به دست مجریان توانا بی‌نتیجه مانده است که این نگرانی در مورد اصل ۴۴ هم وجود دارد.» او یکی از نتایج ثمربخش اجرا شدن اصل ۴۴ را مساله اشتغال عنوان کرد و افزود: «اگر ما بتوانیم بخش خصوصی را فعال کنیم بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیر دولت و مجلس است حل خواهد شد.»

رییس مجلس، کاهش فساد اقتصادی را نیز از دیگر نتایج این تحول جدید دانست و تصریح کرد: «هر چه دخالت دولت در اقتصاد و بازرگانی بیشتر شود، با مقوله فساد اقتصادی و اداری بیشتر روبه‌رو خواهیم بود. فساد در بخش خصوصی به ضرر خود این بخش است، بنابراین با یک مهار داخلی مواجه است.» به اعتقاد حداد عادل، ثبات سیاسی داخلی کشور برگ برنده ایران در مواجه با جنجال‌های تبلیغاتی اخیر و مسائل هسته‌ای کشورمان است.

حداد عادل تاکید کرد: «در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ایجاد تصویری جدید از بخش خصوصی نباید دچار شتابزدگی شویم و این وظیفه مهم بخش خصوصی است که اجازه ندهد فرصت‌طلبان از دریچه‌ای که به روی این بخش باز شده سوء‌استفاده کنند، بلکه افرادی که از بخش خصوصی که مصلحت کل نظام را در نظر می‌گیرند وارد عرصه شوند. خوشبختانه ترکیب اتاق بازرگانی این اطمینان را کاملا به ما می‌دهد.»

رییس مجلس با بیان اینکه سرعت در خصوصی‌سازی در برخی مواقع آسیب‌های جدی وارد می‌کند، گفت: «باید از تجربه سایر کشورها نیز بهره ببریم و در این راه در مجلس و کمیسیون‌های آن به روی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باز است.»