به گزارش خبر‌گزاری مهر، حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌‌‌‌‌‌‌‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور تذکرات مهمی را در حوزه تولید گوشت مرغ مطرح و عنوان کرد که نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های خریداری شده توسط بسیاری از واحدهای مرغداران به‌رغم گذشت ٢ تا ۴‌ماه هنوز برای آنان ارسال نشده، درحالی‌که تعهد تحویل ١۵ روزه بوده است. در متن این نامه آمده است: «نظر به ضرورت استمرار و پایداری تولید و حفظ مزیت اشتغال و تامین مرغ موردنیاز کشور و ایجاد امنیت غذایی مواردی را به استحضار می‌رساند و با توجه به مطالبات بحق مرغداران و اهمیت موضوع تقاضای صدور دستور مقتضی را دارد.

نخست آنکه؛ بسیاری از واحدهای مرغداری که از ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ تا تاریخ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۱ (زمان حذف ارز ترجیحی و تعهد تامین نهاده با نرخ قدیم تا این تاریخ توسط دولت) جوجه‌ریزی کرده و گاهی مرغ را کمتر از نرخ مصوب عرضه کرده‌اند، نهاده در سامانه بازارگاه با نرخ ارز ترجیحی برای آنان بارگذاری و طبعا خرید شده اما ارسال نشده است و برای بازگشت این مرغداران به تولید و جلوگیری از زیان سنگین و کمرشکن نیاز هست با درایت و تدبیر به قید فوریت نسبت به تامین ارز و امکان خرید نهاده از سوی این دسته از مرغداران در سامانه بازارگاه اقدامات لازم صورت گیرد.

دوم آنکه؛ بسیاری از واحدهای مرغداران به‌رغم خرید نهاده با ارز ترجیحی گاه با گذشت بین دو تا ۴‌ماه از سامانه بازارگاه با تعهد تحویل ۱۵ روزه، متاسفانه به بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف از جمله عدم‌تخصیص ارز یا مواردی دیگر، نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای آنان ارسال نشده است. صدور دستور مقتضی برای بارگیری فوری نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای مرغداران مورد استدعاست. عدم‌اقدام فوری درخصوص بندهای یک و ۲ می‌تواند بخش عظیمی از مرغداران را از چرخه تولید خارج کند.

سوم آنکه؛ قیمت اعلامی غیررسمی مرغ زنده که هر کیلوگرم حدود ۴۱‌هزار‌تومان تعیین‌شده فاقد مبانی استدلالی و کارشناسی و موجب زیان سنگین مرغداران خواهد بود، بنابراین تقاضای تجدیدنظر و اجرای مصوبه مورخ ۱۸/ ۲/ ۱۴۰۱ که در آن قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۹۰‌هزار ریال تعیین‌شده و اصلاح قیمت مرغ گرم در بازار متناسب با قیمت مرغ زنده را داریم.‌»

این نامه در حالی خطاب به معاون رئیس‌جمهور نوشته شده که روز گذشته رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده است: زمان ترخیص نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی به یک‌پنجم کاهش یافته است.

به گزارش خبر‌گزاری فارس به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، سیدمحمد آقامیری گفت: با هماهنگی انجام‌شده زمان ترخیص نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی وارداتی از زمان پهلوگیری در اسکله‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پنج روز رسیده است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تسریع در ترخیص نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی وارداتی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی است، افزود: به‌دنبال کاهش بیشتر زمان ترخیص نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی از بنادر هستیم.