گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای چگونگی تعیین قیمت کالاهای مستعمل وارداتی را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک، محمدرضا شیخیان، مدیرکل دفتر تعیین ارزش با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه براساس رای صادر شده از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تبصره ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ابطال شده، لذا قیمت کالاهای مستعمل وارداتی بر مبنای قیمت واقعی با توجه به میزان استهلاک تعیین می‌شود.

شیخیان گفت: از آنجایی که ممکن است میزان استهلاک دستگاه‌هایی با مارک و مشخصات واحد، متفاوت باشد، قیمت‌گذاری یکسان برای آنها با ضوابط مندرج در ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی منافات دارد. بنابراین در مواردی که ارزش تجهیزات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مستعمل و همچنین ارزش سایر کالاهای مستعمل مندرج در سیاهه خرید به نظر گمرک نامتناسب باشد، موارد ذیل باید مدنظر قرار گیرد.

۱ - تصمیم‌گیری‌های ارزش‌گذاری و همچنین فهرست قیمت‌های اعلام شده از سوی دفتر ارزش برای کالاهای مستعمل در اجرای تبصره ماده ۴۲ با کسر ۳۰درصد به عنوان حداقل قیمت معاملاتی ملاک عمل قرار گیرد.

۲ - در سایر موارد پس از رویت کالا توسط ارزیاب یا کارشناس مربوطه و تعیین میزان استهلاک کالا در کمیته فنی مطرح می‌شود تا راسا نسبت به قیمت‌گذاری اقدام شود. در موارد ضروری، اعضای کمیته از دستگاه‌ها و تجهیزات بازدید و میزان استهلاک را مشخص می‌کنند.

۳ - در صورت اعتراض صاحبان کالا به ارزش استنباطی گمرک، رسیدگی در این دفتر منوط به تعیین میزان استهلاک دستگاه و اظهارنظر کمیته فنی است.

مدیرکل دفتر تعیین ارزش اظهار داشت: با توجه به صراحت تبصره ۸ قانون خودرو، رای هیات عمومی دیوان شامل ماشین‌آلات موضوع این قانون نیست و کماکان قیمت خودرو بر مبنای قیمت سال ساخت، تعیین می‌شود.