روزنامه واشنگتن پست روز گذشته به بررسی وضعیت تجارت پسته در ایران پرداخت و نوشت: در حالی که فصل برداشت سالانه پسته در ایران فرا می‌رسد، برخی از کشاورزان نگران بازارهای مصرفی خود به دلیل مناقشات سیاسی بین‌المللی هستند.

به نوشته این روزنامه، مشخص نیست که فشارهای سیاسی چه تاثیری می‌تواند بر تجارت پسته ایران داشته باشد اما فکر از دست دادن بازارهای پر سود پسته ایران در خاورمیانه، آسیا و اروپا برای تولیدکنندگان پسته ناراحت‌کننده است. علی اسدی، مدیر یک شرکت صادراتی پسته، در این زمینه می‌گوید: مشخص نیست که در نهایت تحریمی‌ علیه ایران اعمال شود یا نه اما اگر بدترین شرایط هم پیش بیاید این تحریم در ابتدا متوجه شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی و از همه بیشتر شرکت‌های نفتی خواهد شد نه صادرات پسته از سوی شرکت‌های خصوصی.

واشنگتن‌پست در ادامه آورده است: محصول پسته سالانه به طور میانگین ۵۰۰‌میلیون دلار ارز نصیب کشور می‌کند و صدها هزار نفر را در کشوری که ۱۱‌درصد جمعیت آن بیکار هستند به اشتغال واداشته است.

در‌سال گذشته ایران توانست از افزایش تولید پسته به ۱۴۰‌هزار تن، درآمدی ۸۲۴‌میلیون دلاری را نصیب خود کند که اغلب آن نیز در جنوب‌شرق این کشور تولید شده بود.