اتوبوس‌های ایرانی در دمشق به حرکت درمی‌آیند

گروهی از بازرگانان ایرانی یک قرارداد، یک توافقنامه و دو یادداشت تفاهم با طرف‌های سوری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی امضا کردند. به گزارش «ایرنا»، این توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در آیینی با حضور محمد ناجی عطری نخست‌وزیر سوریه، محمد حسن اختری سفیر ایران در دمشق و شماری از مقام‌های ارشد اقتصادی از جمله معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی، وزیران دارایی، اداره محلی و محیط زیست، آبیاری، حمل و نقل، رییس اتاق بازرگانی سوریه و استانداران دمشق، ریف دمشق و تعدادی از بازرگانان این کشور به امضای دو طرف رسید.

بر پایه این گزارش، مهندس حسن آخوندی مدیرعامل شرکت «امیران» و مهندس کمیل عساف مدیرعامل شرکت حمل و نقل داخلی سوریه قرارداد فروش و صادرات یک‌هزار و دویست اتوبوس از ایران به سوریه را به ارزش یکصد و ۱۰‌میلیون دلار را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد شرکت امیران، طرح مدیریت حرکت اتوبوس‌ها در داخل شهر دمشق و در مرحله بعدی در شهرهای حلب و سایر شهرهای سوریه را بر عهده خواهد گرفت.

همچنین شرکت امیران متعهد شد، طرح راه‌اندازی اتوبوس‌های داخل شهری را به مدت ۱۴ ماه در دمشق اجرایی و طرح مدیریت حرکت اتوبوس‌های داخل این شهر را بر مبنای استانداردهای جهانی ‌پی‌ریزی کند. شرکت امیران متعهد شده است که اتوبوس‌های ایرانی، بر مبنای استانداردهای اروپایی و سوخت آن نیز گاز فشرده (CNG) باشد.

در این آیین، توافقنامه اولیه احداث بانک مشترک برای تامین اعتبارات مالی برنامه‌های توسعه صنعت سوریه با سرمایه اولیه یکصد‌میلیون دلار از سوی علی اصغر صفری مدیرعامل شرکت «ویستا» و محمد حمندوش وزیر دارایی سوریه به امضا رسید.

محمدرضا امیدی‌خواه، مدیرعامل شرکت «آلاء» و خالد عزالدین، مدیرعامل منطقه صنعتی «حسیاء» در استان «حمص» در مرکز سوریه نیز یادداشت تفاهم احداث شهرک صنعتی مشترک در منطقه حسیاء به مساحت ۸۰ هزار مترمربع را امضا کردند. محمدرضا امید‌خواه همچنین با «عمر غلاونجی» مدیر عامل سازمان مسکن سوریه، یادداشت تفاهم احداث شهرک مسکونی ۵۰هزار واحدی در شهر «عدرا» در ۳۵کیلومتری شمال دمشق را امضا کرد.

نخست‌وزیر سوریه در این آیین، از بازرگانان ایرانی به خاطر فعالیت در سوریه و اعتماد به فضای سرمایه‌گذارای این کشور قدردانی کرد. عطری ابراز امیدواری کرد که در دوره آتی کمیته عالی اقتصادی دو کشور، توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه به امضا برسد.

وی تصریح کرد: همه تسهیلات برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه ارائه خواهد شد.

محمد‌حسن اختری سفیر ایران در سوریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا چشم‌‌انداز همکاری اقتصادی ایران و سوریه را بسیار امیدوارکننده خواند و پیش‌بینی کرد که ظرف یک سال آینده، ارزش همکاری اقتصادی و انتقال دانش فنی توسط شرکت‌های ایرانی به سوریه، از مرز ۵/۱ میلیارد دلار فراتر رود.