در این راستا قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هرگونه تغییر قیمت کالاها باید از طریق سازمان حمایت اعلام شود و تا زمانی که این سازمان تغییر قیمت‌ها را اعلام نکرده است، هرگونه افزایش قیمتی، تخلف محسوب می‌شود.

محمدصادق مفتح در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبر‌گزاری فارس در رابطه با افزایش قیمت تایر، روغن موتور، مواد شوینده و سایر کالاها در روزهای اخیر و میزان نظارت دولت در این‌باره، اظهار کرد: سازمان حمایت بازوی کارشناسی ستاد تنظیم‌بازار است و شرکت‌های تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در صورت درخواست افزایش قیمت مستندات را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و سازمان حمایت نیز پس از بررسی و آنالیز قیمت‌ها آن را برای بررسی نهایی و تایید در اختیار ستاد تنظیم‌بازار قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان حمایت جایگاه کارشناسی دارد و ستاد تنظیم‌بازار در نهایت تصمیم می‌گیرد که یک کالایی افزایش قیمت داشته باشد یا خیر. قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا با افزایش قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کالاهایی از قبیل تایر و روغن موتور توسط ستاد تنظیم‌بازار در روزهای اخیر موافقت شده است؟ گفت: هرگونه تغییر قیمتی در مورد کالاهای مختلف باید توسط سازمان حمایت از طریق اطلاعیه یا درج در سامانه ۱۲۴ اعلام شود، بنابراین تا زمانی که سازمان حمایت تغییرات قیمت‌ها را از طریق اطلاعیه اعلام نکرده و یا در سامانه ۱۲۴ ثبت و درج نکرده است؛ به این معناست که فرآیند تصمیم‌گیری در مورد قیمت کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند تکمیل نشده است.

مفتح با بیان اینکه قیمت‌گذاری هر کالایی فرآیند تصمیم‌گیری مخصوص به خود را دارد، اظهار کرد: به‌طور کلی قیمت تمام کالاها، فارغ از اینکه مربوط به کدام سازمان یا وزارتخانه هستند، از آنجا که سازمان حمایت یک سازمان فراوزارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است، این سازمان باید تغییرات قیمت آنها را از روش‌هایی که ذکر شد اعلام کند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: بنابراین سازمان حمایت در مورد تغییرات قیمت چه اطلاعیه بدهد و چه اطلاعیه ندهد، ملاک قیمت کالاها، قیمت‌های مندرج در سامانه ۱۲۴‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان حمایت است.  وی افزود: بنابراین اگر قیمت جدید کالایی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت ثبت نشده باشد؛ یعنی در مراجع تصمیم‌گیری قیمت تصویب نشده است.  وی عنوان کرد: درباره تغییرات قیمت کالاها در بسیاری موارد ممکن است که سازمان حمایت اطلاعیه صادر نکند اما در سامانه قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند و همان ملاک واقعی است.  مفتح در پاسخ به این سوال که در رابطه با افزایش قیمت کالاهایی مانند تایر، مواد شوینده، روغن موتور و سایر کالاها که سازمان حمایت هیچ‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در رابطه با افزایش قیمت این کالاها صادر نکرده است اما قیمت این کالاها در بازار افزایش یافته است، چه باید کرد؟ گفت: هرگونه افزایش قیمتی بدون اعلام اطلاعیه سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت تخلف است.

وی در پاسخ به این سوال که شما از تخلف صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، درحالی‌که در تمامی بازار این تغییرات قیمت اعمال‌شده و قیمت تایر خودروها و روغن موتور افزایش یافته است، آیا با توجه به گستردگی این تخلفات امکان برخورد با آن وجود دارد؟ گفت: گستردگی تخلف موجب نمی‌شود که آن تخلف قانونی شود، اگر تخلفی حتی در حد گسترده انجام شود باید با آن برخورد شود. مردم می‌توانند با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت تماس بگیرند و گران‌فروشی را اعلام کنند تا اقدامات لازم درباره آن انجام شود و موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.